Torpa kyrkby runt nuvarande
Caroli kyrka blev 1621 Borås stad. Första kyrkan på platsen antas ha varit en
stavkyrka, vilken ersattes med en romansk stenkyrka kring 1200-talets början.
Detta antagande bygger på fynd i Caroli kyrka av en dopfunt av sandsten, utförd
med största sannolikhet av mäster Anders/Andreas, verksam vid denna tid. En grov
dörrpost (anslagssten) i sandsten, ett hugget överstycke till ett litet romanskt
fönster, samt grundmurar och en väggmur i Caroli kyrkas södra vägg är andra fynd
som styrker dateringen. Storlek och plan är känd.
Marken runt kyrkan var begravningsplats och på gravarna lades stenhällar för
Borås kyrkas uppförande. Kyrkan stod klar utan torn 1675 som treskeppig kyrka
med basilikakaraktär (murarna var klara 1666, taket 1668, klockstapeln 1663,
vars klockor flyttades in i kyrkan 1674). Det påstås att man sålde gravplatser
inne för att få pengar till inredningen (efter 1804 har ingen begravts inne i
kyrkan). Kyrkan fick namnet Caroli efter kung Karl XI. Caroli kyrka brann 1681,
varefter strävpelare gjordes och ett torn uppfördes 1689 med sju våningar. En
framstående kyrkomålare, Erik Eriksson Grijs dekorerade valven. En orgel stod
klar 1694 av Magnus Årman. Lidköping. Ett kopparstick från omkring 1700 visar
ett långhus med två takfall likt en basilika, och mycket höga fönster mellan
strävpelare. Taket nådde till tornets sjunde våning. Tornet hade en åttonde
våning och ett pyramidtak. 1719 beskrevs Caroli kyrka som lik Gustavi Domkyrka i
Göteborg med torn, tre klockor och urverk som slog och visade timmar.
Hantverkarna var också hämtade från denna stad och byggmästaren lär ha varit
densamme för båda kyrkorna. Såväl kyrka som kyrkomur var kalkslagna och
vitmenade. Yttertaket hade ekspån och innertaket välvda, målade bräder. Altare
från golv till tak med silver och färger, kor avskiljt genom bildhuggareverk och
ny orgel fanns.
En sakristia byggdes till i öster 1739 efter nästa brand, 1727. Johan Niclas
Cahman byggde en ny orgel 1736. Den flitigt anlitade kyrkomålaren Detleff Ross
målade valven. Efter den tredje branden, 1822, kvarstod sakristian liksom
1600-talsmurarna och de 13 grova, åttakantiga pelarna. Även denna gång bevarades
Caroli kyrkas exteriöra karaktär i huvudsak. Takformen hade varit ett slags
säteritak, men omdanades nu till ett lägre sadeltak och en öppning till vinden
sattes igen i tornets östra fasad. Interiört slogs ett nytt elliptiskt tunnvalv
med pärlspåntade bräder i mittskeppet, obetydligt högre än de två sidoskeppens
plana tak. Därmed fick kyrkan mer karaktären av en hallkyrka. Interiören benämns
som karolinsk barock.
1824 byggdes nuvarande orgel i nyantik stil. Tre nya kyrkklockor göts.
Altartavlan i nyklassisk stil tillkom 1839. Tornet höjdes åtta meter 1856 och
huven med lanternin uppfördes då enligt ritningar från 1791. 1889 besiktigades
kyrkan och då konstaterades att hela planen var så skev, pelarparen stod ej mitt
för varandra exempelvis och lutande, murarna så undermåliga och buktande samt i
avsaknad av ordentlig stenfot, att kyrkan var "anlagd utan sakkunskap" och inget
av den inre stommen borde behållas. Tornet hade byggts bättre. Vid påföljande
restaurering/ombyggnad revs sakristian och koret fick fönster. Sidoläktare
byggdes. 1902 fick tornet ett kors i stället för vindflöjel efter en infekterad
diskussion i över ett decennium.
1912-14 planerades och utfördes en större ombyggnad under ledning av arkitekt
Karl Berlin. Kyrkan var därför stängd mellan februari och november 1914. Gamla
tamburer och murade portalpartier från 1836 med bred, grund hålkäl i empirstil
ersattes med nya klassiserande vapenhus i norr och söder. Nya entrédörrar med
utgångspunkt i tornets befintliga och kopparklädda port gjordes. Den vita
interiören med rundbågad dekor och "bondgranna röda och gröna rosetter över
fönstren" dekorerades i taken och fönsternischerna, på läktarpelare och
predikstol. Måleriet var ornamentrikt, ej utpräglat sakralt och
nationalromantiskt. Altartavlans mörka nisch målades ljusare. Bänkkvarteren
ordnades från 18 kvarter i "villervalla" till fyra och bänkarna byttes mot
öppna, mörkbrunt målade. Golvvärmen med galler var hälsofarlig och byttes mot
dolda radiatorer bakom nya väggpaneler. De "oharmoniska" färgerna i fönstrens
rosverk togs bort i det inre och ersattes med så kallade katedralglas. Korskrank
av järn tillkom för att markera koret mer. Predikstolen gjordes "fylligare" och
målades, men beskylldes ändå för att vara "tarvlig, rankig och skrankig". Medel
till en ny skänktes 1916 och till en dopfunt 1920. Arkitekt till båda var
Sigfrid Ericsson, densamme som även ritat Masthuggskyrkan i Göteborg. De ritades
i matchande, sirlig och rikligt dekorerad stil. Den gamla dopfunten ansågs sakna
"allt konstnärligt och kulturhistoriskt värde."
Dekorationsmåleriet gillades i pressen, men den antikvariske inspektören
arkitekt Axel Lindgren tvivlade på "berättigandet av att utstyra renässanskyrkor
med ornamental färgskrud av hypermodern karaktär som här" Han ansåg det vara av
ondo och menade att "Detta eviga ornamentslingrande hit och dit utan början,
utan slut blir till frosseri för ögat men till svält för själen". Han fick
senare medhåll av flera när kyrkan stod inför nästa större ombyggnad/renovering
kring 1940. Man ville då åter vitmåla kyrkan, efter nya ideal vilka åter ville
lyfta fram arkitekturens funktion av bärande och buret och som hyllade ljusa
kulörer. Sigurd Curman på Riksantikvarieämbetet motsatte sig detta och dekoren,
skadad av murrenoveringsarbeten, bevarades. Konstnären Filip Månsson hade även
dekorerat Borås Rådhus samt Svenska kyrkan i Paris och han var enligt Curman en
"banbrytare" som "höjde yrket i tekniskt och konstnärligt avseende upp ur
stadium av slentrianmässigt hantverk".
Kyrkan stängdes 1938-1940 för stora åtgärder. Från koret byggdes en ny sakristia
åt söder, då den gamla var ljudkänslig. Vid grundförstärkningsarbeten upptäcktes
att kyrkan underminerats av underjordiska gravkamrars klena väggar och
marksänkning, så ett nytt omfattande bjälklag av betong fick gjutas. Nya golv
lades. Kamrarna, som hade tillkommit efter kyrkans uppförande, rensades och
bevarades för visning. I samband med dessa arbeten hittades bland annat
medeltida stenhällar, en dito dörrpost av sandsten och i söder ett romanskt
sandstenskvaderförband, sannolikt från den romanska stenkyrkan. Sprängningar i
närheten orsakade sprickbildningar bland annat mellan torn och gavel, så även
tornet fick för säkerhets skull en betongförstärkning runt grunden. Klockornas
träfästen var helt undermåliga och hela rummet göts in i betong och klockorna
fästes i bjälklaget. Torntakstolen var rutten, ersattes och vid omputsning
utvändigt befanns likaså murverket vara i katastrofalt dåligt skick. Invändigt
avlägsnades sidoläktarna och orgelläktaren förlängdes då de ruttna läktarpelarna
ersattes med bärande stålbalkskonstruktion. Ny bröstning gjordes och bänkar samt
väggpanel marmorerades i ljusare toner. Detta var de större förändringarna. Ny
elektrisk klockringning ersatte den från 1912. Orgeln fick rengöras från allt
byggdamm och man passade då även på att byta stämmor för att passa in i den
"nya, klassiska klangen".
1966 installerades en toalett i tornvapenhuset. 1970 återinvigdes orgeln efter
ombyggnad, med sju stämmor från Strand-orgeln bevarade och fasaden intakt. Detta
föregicks av en decennielång diskussion med tre olika förslag från lika många
orgelbyggare, där ett var att helt ersätta den. Domkyrkoorganisten Gotthard
Arnér menade att orgelns fasad inte höll rättvis klang, utan var "stum", likt
många orglar från den tiden. Som orgel i nyantik stil ansågs den vara "ett av de
bättre exemplen på det", uttryckt av Åke Nisbeth på Riksantikvarieämbetet i
ärendet 1958.
1983 utfördes de senaste större förändringarna. Den nya, mer församlingsnära
liturgin manifesterade sig i ett fristående träaltare, så prästen kunde vara
vänd mot församlingen, kallat versus populum. Altarringen togs bort och ett
fristående knäfall ställdes mer handikappvänligt nedanför kortrappan. Dopfunten
flyttades också ned från koret. Bättre utrymmen för kollekträkning med mera
åstadkoms med en inglasad, takförsedd sakristia bakom altaret.
Caroli kyrka är belägen i
centrala Borås och är stadens första kyrka. Borås stad grundades
1621 och utgjordes av bebyggelsen runt Torpa medeltida stenkyrka,
vilken Caroli sedan ersatte. Efter en stadsbrand 1681 utfärdades en
officiell rutnätsplan, som något modifierad, tillämpades först efter
en andra brand 1727. Denna äldre rutnätsstad utpekas numer som en
värdefull kulturmiljö i Borås kommun.
Caroli kyrka tronar på en höjd mellan Södra kyrkogatan-Stora
kyrkogatan-Skolgatan-Österlånggatan. Dess kraftfulla gestalt syns
vida omkring och den rektangulära kyrkotomten har karaktären av en
park. Den omgivande bebyggelsen är relativt hög och stadsmässig med
hus från 1900-talets andra halva i söder, medan bebyggelsen i övriga
väderstreck i huvudsak är från seklets förra hälft.
En situationsplan från 1889 visar en prästgård vid Stora kyrkogatan
i väster och en skola i hörnet till Skolgatan med en gymnastikplats
intill längs Skolgatan. Inget av denna äldre bebyggelse kvarstår
idag. Söder om kyrkan finns två större kontorsbyggnader i 1960-tals
modernism. Väster om kyrkan öppnar sig bebyggelsen något. Direkt
väster om Stora kyrkogatan i en sluttning finns ett funkishus i två
våningar. Norr och öster om kyrkan finns bostadskvarter med
byggnader i klassiserande stil, jugend, 1950-tals modernism och i
förenklad postmodernism. Nordväst om kyrkan når gatorna och
kyrkotomten samma nivå och där ligger Birgers Forells plan framför
Caroli församlingshem. Trafiken är måttlig.
FÖRSAMLINGSHEM
Huset ligger som hörnhus i korsningen Skolgatan - St Kyrkogatan,
Birger Forells plan, nordväst om Caroli kyrka och är sammanbyggt med
bostadskvarteret. Det ritades av Harald Ericson och uppfördes 1936 i
rent funktionalistisk stil som en vinkelbyggnad, med två ifrån
varann förskjutna byggnadsvolymer; en tvåvåningsdel utmed Stora
Kyrkogatan och en femvåningsdel vid Skolgatan. Ett fönsterband på
andravåning förbinder dem i vinkeln genom att löpa över bådas
fasader. Entrén är placerad i byggnadskropparnas möte, under den
höga delens indragna hörn, vilket stöttas av två kantiga stenpelare.
Fasaden bryts upp av fönsterband i smygar och den är reveterad med
slätputs och vitfärgad med grå sockel. Fasaden renoverades 1988 och
alla ytterbågar byttes 1993 till aluminiumbågar. Sin sakrala roll
visar byggnaden med ett litet fönsterparti på fjärde våningen åt
väster, med tre rundbågade fönster med små halvpelare mellan sig och
en försänkning i fasaden runt om. Ett indraget, förhöjt takparti med
rundade hörn och höga, smala fönster skjuter upp bakom den höga
delen och på den låga. Det är klätt med grön, skivtäckt kopparplåt.
Möjligen härrör det från en om- och tillbyggnad 1968.
Församlingshemmet innehåller bland annat pastorsexpedition,
ungdomsgård, Gillesal och kontor för Borås kyrkliga samfällighet. I
trapphallen finns en monumentalmålning från 1949 av Helge Zandén,
bördig från Borås.
Motivering
KYRKOMILJÖN - Caroli kyrka är belägen mitt i centrala Borås på en
höjd, där Torpa kyrka med omgivande, ringa bebyggelse var belägen
när Borås stad grundades där 1621. Caroli kyrka ersatte denna kyrka
och området har därför ett högt lokalhistoriskt värde såsom navet
till stadens framväxt. Idag är kyrkan omgiven av gator och såväl
bostads- som kontorsbebyggelse från 1900-talet. Kyrkans kraftfulla
gestalt fungerar som landmärke med symbolvärde. Intill kyrkan ligger
ett stort församlingshem med ungdomsgård uppfört 1936 i
funktionalistisk stil ritad av Harald Ericson, en lokal företrädare
för detta arkitekturideal, vilket ger byggnaden ett
arkitekturhistoriskt värde. Huset inrymmer expedition och tjänsterum
för Borås Kyrkliga Samfällighet.
KYRKOANLÄGGNINGEN - Kyrkan uppfördes på en plats där en, i dåvarande
Torpa församling, romansk stenkyrka stått, vilken i sin tur troligen
ersatte en tidigare stavkyrka. Kyrkoplatsen har därmed en lång
historisk kontinuitet. Den parkliknande kyrkotomten hägnas av
järnstaket med gamla lövträd innanför och användes som
begravningsplats till 1815. Endast en gravvård finns kvar, från 1780
och en minneslund finns från 1995. Tomten har genomgått flera
omdaningar såsom snedschaktningar och anläggande av trappor upp från
gatorna.
KULTURHISTORISK KARAKTERISTIK OCH BEDÖMNING -
Kyrkan invigdes 1675 och är Borås första kyrka, tillika dess äldsta
byggnad och har som sådan ett högt regionalt historiskt och
byggnadshistoriskt värde. Delar av medeltida murverk från
föregångaren Torpa kyrka bedöms ingå i södra väggen. Trots tre
bränder har den i huvudsak kvar murverket och sin robusta exteriör,
invändiga pelare och tornets sju våningar från 1600-talet.
Arkitekturen är stram och odekorerad utvändigt. Kyrkan är en av två
bevarade 1600-talskyrkor i Ås kontrakt. Takutformningarna härrör
från 1800-talet och tornet höjdes 1856. Klassiserande vapenhus
byggdes till 1914 och en sakristia 1940. Under koret finns bevarade
gravkamrar som visar på en begravningssed giltig i kyrkan fram till
1804. Interiören har omdanats ett flertal gånger men kyrkorummet
präglas främst av barockens kraftfulla arkitektur, holländskt
inspirerad, parad med nyklassicistisk altaruppsats och orgelfasad,
samt takmålningar av Filip Månsson från 1914 i nationalromantisk
stil. Konstnären anses som en förnämlig gestaltare av tidens stil,
vilket ger ett konsthistoriskt värde. Den fasta inredningen från
omkring 1920, så som predikstol, dopfunt och bänkar samspelar bra
med interiörens övriga sammansmälta tidsskikt. Färgsättningen är väl
sammanhållen.
ATT SÄRSKILT TÄNKA PÅ i förvaltning och användning av kyrkan och
kyrkomiljön:
- Kyrkotomten såsom bärare av en lång kyrkotradition på platsen.
- Församlingshemmets arkitekturhistoriska värde.
- Kyrkans regionala särställning såsom Borås första kyrka och äldsta
kvarvarande byggnad.
- Kyrkan såsom landmärke och symbol för Borås siluett.
- Kyrkans bevarade prägel av 1600-talets arkitektur.
- Sannolikt medeltida murverk i söder utgör ett omistligt historiskt
dokument
och även 1600-talets murverk.
- Resterna av gravkamrar under koret, speglande äldre, högrestånds
gravskick.
- Interiörens särprägel av en fusion av holländskt inspirerad
barock, nyklassicism och nationalromantik.
- Dekorationsmåleriet från 1914.
- Bevarad äldre inredning och inventarier, även de tillvaratagna
medeltida
fragmenten.
- Inredning och inventarier från 1900-talets början, samt logerna
och dörrarna
i vapenhuset.
- Fönstrens järnspröjs från 1877.
FÖRSAMLING 1995 - CAROLI
BEFOLKNINGSTAL - år 1805: 1792, år 1900: 15837, år 1995:
23042
FÖRSAMLINGSHISTORIK - Församling utbruten ur Torpa 1622.
Torpa införlivad 1911. Borås Gustav Adolf utbruten 1939.
LÄGE OCH OMGIVNING - Caroli kyrka ligger i Borås stadskärna
på en sandås som i öst- västlig riktning sträcker sig ned mot östra
stranden av Viskan. Kyrkan uppfördes på samma plats som Torpa
medeltidskyrka. Torpa kom fram till 1911 att utgöra egen församling,
men delade kyrka med Borås Caroli.
RASERAD KYRKA / RUIN - I: Torpa kyrka var byggd av sten, och
sannolikt uppförd under äldre medeltid. Vid restaureringsarbeten i
Caroli kyrka under 1930-talet påträffades bearbetad sandsten, bl.a.
ett överstycke till en fönsteromfattning av romansk typ. En odaterad
stadsplan från 1600-talets förra hälft (RA) visar en schematisk plan
av kyrkan. Denna antyder att kyrkan då bestod av ett rektangulärt
långhus med ett smalare, rakslutet kor i öster, sakristia i norr och
torn i väster. Kärnan i denna kyrka torde ha varit medeltida.
Möjligen genomgick den vissa förändringar under 1600-talet, men vad
de innebar är inte säkert känt. Partier av medeltidskyrkan står
troligen kvar i Caroli kyrkas sydmur, men i vilken omfattning är
osäkert. Riven i samband med att ny kyrka uppfördes på samma plats.
DEN BEFINTLIGA KYRKANS PLANUTVECKLING - II: Snart efter Borås
stads grundläggning på 1620-talet börjande planeringen för en ny
kyrka, som emellertid förverkligades först i flera etapper under
1600- talets andra hälft. Kyrkan påbörjades 1661 under ledning av
kyrkoföreståndaren Johan Svensson Wätterhusen och stod i stort sett
färdig 1669. Den har treskeppigt långhus och tresidigt avslutat
korparti i öster. Västtornet, som troligen var avsett från början,
påbörjades 1679 och stod färdigt 1689. Vapenhus framför
långhusportalerna på nord- och sydsidan tillfogades vid arkitekt
Karl Berlins restaurering 1914-15. Den befintliga sakristian
tillbyggdes i söder 1938-40, efter ritningar av arkitekt Sigfrid
Ericsson.
EXTERIÖR OCH INTERIÖR - Kyrkan har vid flera tillfällen
drabbats av brand och därpå följande reparationer, men utgör dock en
av landets främsta företrädare för den holländskt inspirerade
barocken.
Efter en brand 1681 stöttades murarna med strävpelare. Kyrkans
nuvarande takresning tillkom efter en brand 1822 och gjordes då
lägre än den förut var. Taket hade tidigare ett fall i två avsatser,
med ett vertikalt mellanled av samma slag som de s.k. säteritaken.
Den nuvarande tornhuven uppfördes 1852 av byggmästare Olaus Ericsson
i Bäckabo, Sandhults socken, men har därefter genomgått mindre
förändringar 1893 och 1938-40. Kyrkans murar är exteriört putsade
och avfärgade i grått. Höga rundbågiga fönsteröppningar. Ingångar i
väster, söder och norr via tornets bottenvåning och vapenhusen.
Kyrkorummet avdelas i tre skepp med kraftiga, oktogonala pelare.
Kyrkans innertak har alltid varit av trä och har därför måst förnyas
efter bränder. När kyrkan stod nybyggd fick den ett innertak
bestående av tunnvalv i samtliga skepp, utförda av byggmästaren
Arvid Hane. Nya innertak tillkom efter branden 1681, vilka smyckades
med målningar av Erik Grijs (kontrakterad 1685). Grijs målningar
gick förlorade vid branden 1727. De spegelvalv som byggdes därefter
smyckades återigen med målningar, denna gång av Dittlef Ross 1740.
De nuvarande innertaken, bestående av tunnvalv i mittskeppet och
plana tak i sidoskeppen, utfördes efter 1822 års brand av
byggmästaren Pehr Ericsson i Tåå, Sandhult socken.
Vid restaurering 1889-90 försågs de med panel av pärlspontade
bräder. Vid restaureringen 1915 erhöll innertaken ett lager av puts
som underlag för de dekorativa måningar som nu i hög grad präglar
interiören. Väggarnas och valvens målade dekoration är utförd i
jugendstil efter skisser av konstnär Filip Månsson. I inredningen
finns flera tidsskikt representerade. Orgelfasaden är utförd efter
ritningar av arkitekt Carl Gustaf Blom-Carlsson 1824. Den
praktfulla, nyklassicistiska altaruppsatsen utfördes till sitt
mittparti 1839-40 av Johannes Andersson i Mjöbäck. Mittstycket har
ett förgyllt kors med törnekrona. Sidostyckenas ramverk och
målningar är utförda 1862 av Birger Lignell. Predikstolen är snidad
i ek av skulptören Johan Björk i Göteborg efter ritningar signerade
1916 av Sigfrid Ericson. Även dopfunten har samma upphovsmän.
Uppgifterna är
sammanställda av Riksantikvarieämbetet, Byggnadsregistret 1995 /
Forskningsprojektet Sockenkyrkorna. Kulturarv och bebyggelsehistoria
2002
Tillbaka till kyrkan |