Visionär till bygget var Carl Jakob Magnell (född 1857) som gav problemet en
lösning med en amfibiebåt. Borås Ångslups AB bildades 1890 för att driva
projektet med lokomotivångaren. Hon byggdes hos Ljunggrens mekaniska verkstad i
Kristianstad, till en kostnad av 11.500 kr.
Borås Tidning skriver den 10 september 1891:
”SVANEN hvartill den mycket omskrifna ”gå på land ångbåten” döptes av Ljunggrens
mekaniska verkstad i Kristianstad, där den förfärdigats, har nu anlänt hit.
Båten skall som bekant trafikera Viskan och Öresjö och vid Ålgårdsfallet som ån
inom staden gör, passera på jernvägsrails förbi fallet (icke ett när mellan två
sjöar, hvilken barocitet man i tidningarne envisas med att utkolportera). Det är
således för att undvika slussar som båten konstruerats så att den med sin egen
maskin liksom ett lokomotiv kan passera fallet, hvilket ej är högt. Vore det
fråga om att förbinda två sjöar, åtskilda genom ett näs vore det väl billigast
och bäst att skära igenom näset och sålunda förbinda sjöarne med varandra”.
Borås – Herrljunga Järnväg ansåg att Svanen var en svår konkurrent och satte in
en ångvagn i trafik till Öresjö. Den resan tog tio minuter jämfört med Svanen
som tog en timma för samma sträcka. Redan 1893 upphörde trafiken. Två år senare
såldes båten till en Farum sø i Köpenhamn.
År 1900 byggdes Svanen om till vanlig ångslup och hjulen togs bort. SVANEN
slutade sina dagar som ångbogserare i och kring Köpenhamn. År 1942 gick hon på
en mina och sjönk.
Lite data över Svanen
Längd öa: 14.00 m.
Största bredd : 3.11 m.
Djupgående: 0.90 m.
Maskineri: 1x Ljunggren ångmaskin.
Efekt: 27 hk.
Toppfart: 7 knop i vattnet, på spåret 5 km/tim.
Kapacitet: 70 passagerare.
Vikt: 12 ton
|