Borås Centralplan

Huset till vänster var Astrids Melanders ”rum för resande" och huset bredvid är Centralhotellet som var byggt 1903-1904 och fick lämna plats åt centralbron 1950. Mysigt att se denna vy från Krokhallsberget men ser lite av bebyggelsen av Brodal och även spårområdet. Kullen till vänster är Älvsborgskullen och till höger har vi Galgbacken. Synd att den vackra Särlabron har försvunnit, tycker att den är underbart vacker. Den gick från Brodal över spårområdet mot Villa Särla som låg på Tullhusgatan som övergick till Göteborgsvägen strax efter Särlabron enligt 1929 års karta.
Borås nedre station ser nästan likadan ut som i dag, den byggdes 1894. Under 1880-talet tillkom det ytterligare två banor, den sydvästliga Varberg – Borås Järnväg och den sydliga Kindsbanan. Stadens fjärde järnväg blev den västliga Göteborg – Borås Järnväg som stod klar 1894, och vars ägare lät bygga en ny station vid en tidigare hållålats längs Varbergsbanan och denna järnvägsstation kallades under lång tid för Borås Nedre. År 1902 – 1903 anlades en ytterligare en privatbana Borås–Alvesta Järnväg och ännu en bana 1917 Borås–Ulricehamns Järnväg. Båda banorna hade Borås Nedre som station och gick ur staden mot sydöst. Under 1900-talets första decennier utvecklades ett allt närmare samarbete mellan järnvägslinjerna och de slogs samman 1930. Borås nedre blev den gemensamma huvudstationen och namnet blev Borås Central.
Den 1 januari 2001 övergick fastigheten till att bli byggnadsminne enligt 3 kap. kulturlagen. Riksantikvarieämbetet fastställde skyddsföreskrifter den 27 maj 2003 i samråd med fastighetsägaren och Länsstyrelsen för Västra Götaland. Ett övergripande syfte är att tillgängliggöra den historian om länets kulturarv som byggnadsminnena berättar och att därigenom öka medvetenheten om dett kulturhistoriska värden. Det är tur att centralstationen har blivit byggnadsminne annars vet man aldrig vad som kunde hända med byggnaden. Jag tycker att den är underbar vacker med alla dessa torn. Troligen är bilden ifrån 1930-talet.

PDF-fil