Huset
till vänster var Astrids Melanders ”rum för resande" och huset bredvid är
Centralhotellet som var byggt 1903-1904 och fick lämna plats åt centralbron
1950. Mysigt att se denna vy från Krokhallsberget men ser lite av bebyggelsen av
Brodal och även spårområdet. Kullen till vänster är Älvsborgskullen och till
höger har vi Galgbacken. Synd att den vackra Särlabron har försvunnit, tycker
att den är underbart vacker. Den gick från Brodal över spårområdet mot Villa
Särla som låg på Tullhusgatan som övergick till Göteborgsvägen strax efter
Särlabron enligt 1929 års karta.
Borås nedre station ser nästan likadan ut som i dag, den byggdes 1894. Under
1880-talet tillkom det ytterligare två banor, den sydvästliga Varberg – Borås
Järnväg och den sydliga Kindsbanan. Stadens fjärde järnväg blev den västliga
Göteborg – Borås Järnväg som stod klar 1894, och vars ägare lät bygga en ny
station vid en tidigare hållålats längs Varbergsbanan och denna järnvägsstation
kallades under lång tid för Borås Nedre. År 1902 – 1903 anlades en ytterligare
en privatbana Borås–Alvesta Järnväg och ännu en bana 1917 Borås–Ulricehamns
Järnväg. Båda banorna hade Borås Nedre som station och gick ur staden mot
sydöst. Under 1900-talets första decennier utvecklades ett allt närmare
samarbete mellan järnvägslinjerna och de slogs samman 1930. Borås nedre blev den
gemensamma huvudstationen och namnet blev Borås Central.
Den 1 januari 2001 övergick fastigheten till att bli byggnadsminne enligt 3 kap.
kulturlagen. Riksantikvarieämbetet fastställde skyddsföreskrifter den 27 maj
2003 i samråd med fastighetsägaren och Länsstyrelsen för Västra Götaland. Ett
övergripande syfte är att tillgängliggöra den historian om länets kulturarv som
byggnadsminnena berättar och att därigenom öka medvetenheten om dett
kulturhistoriska värden. Det är tur att centralstationen har blivit
byggnadsminne annars vet man aldrig vad som kunde hända med byggnaden. Jag
tycker att den är underbar vacker med alla dessa torn. Troligen är bilden ifrån
1930-talet. |