Göteborg-Borås Järnväg

Denna gång är vi vid Byttorps vägport som jag har skrivit om innan. Denna gång handlar det om ombyggnaden av järnvägsbron, där man lade ut ett spår bredvid det gamla under tiden som man byggde om bron. Detta skedde år 1926-1927, det ser inte så särskilt stabilt ut.
Man byggde en provisorisk bro vid sidan om den gamla och använde rejäla stålbalkar medan man rev den gamla bron. Måste säga att det verkligen är ett imponerande arbete de gör med de enkla verktygen som de hade på den tiden. Man kan ju undra hur lång tid det tog för arbetarna att bygga den provisoriska bron och sedan hur lång tid det tog för att få den nya bron färdig. Sedan att tågen passerade på denna enkla bana som de byggde vid sidan om det ordinarie spåret. Dom hade ju inte så moderna lastbilar som vi har i dag utan det var att gå med skottkärra och fylla den nya bron med betong. Det är som jag har sagt innan att dom kunde verkligen arbeta med sina händer och sina enkla verktyg. En fantastiskt att de kunde arbeta samtidigt som tågen gick på den tiden men klart det gick inte lika många tåg som det gör i dag. Det måste ha gått åt en massa skottkärror med betong till den bron, det var ju liksom inte bara att ringa och beställa en bil med betong som kom dit och fyllde. Nä dom fick allt så där och blanda det själva, troligen så blandade dom det direkt i skottkärrorna.
Den gamla vägporten byggdes troligen år 1890 och järnvägen mellan Borås – Göteborg invigdes år 1894, så den gamla vägporten blev ca 36 år gammal. Den ”nya” vägporten står fortfarande kvar än i dag 89 år senare och ser likadan ut i dag fast lite mera varningsskyltar på den.

PDF-fil