Göteborgsbanan samt industrispår till Kilsunds fabriker

Järnbäraren på Norrby till vänster sedan har vi Göteborgsbanan spår med stickspåret till Kilsunds fabriker. Vet inte när bilden kan vara fotograferad men jag vågar inte på mig någon gissning. Mellan Husen till vänster och skorstenen i bild ligger i dag Ryaverket med den stora ackumulatortanken, så det är inte så mycket som stämmer på denna bild. Värmeverket byggdes 1965 och jag var där när de hade öppet hus och gick en guidad tur genom värmeverket och de två stora pannorna de har är ifrån 1965.
En del av det gamla stickspåret finns fortfarande kvar, ungefär fram till rondellen vid Bäckeskogsgatan – Repslagaregatan ungefär vid kullen där Skogsbacken låg. Se bilden nedan:

Foto Glenn Murberg 20160722

Det är en liten del som fortfarande är kvar men själv växeln vid Göteborgsspåret är borta. Tycker det är bra att det är lite sparat av det gamla, fast kommunen eller Trafikverket skulle behöva röja lite så man ser hela kilsundsspåret som är kvar, lite kul att det finns lite historia kvar. Norrby och Landala är väl de två stadsdelarna som har förändrats mest skulle jag tro. På själva Norrby är det inte många originalhus kvar och det är väl likaså med Landala. Skogsbacke gatan finns ju det till och med lite husgrunder, trappor och staket kvar. Tänkte att jag skulle ta mig en tur dit i höst och dokumentera lite när det inte är så mycket grönska. Kan ju passa på och fråga er bloggläsare om ni har egna bilder på Skogsbackegatan som jag kunde få långa och scanna av, det kan vara papperskopior, negativ eller diabilder. Hör av dig med ett mail och skulle du inte bo i Borås och skulle behöva skicka bilderna så står jag för alla kostnader.
Till sist kommer en bild ifrån ackumulatortanken och jag har ritat ett rött streck där dom stickspåret går.

Foto Glenn Murberg 20160913

PDF-fil