Cykeltätt på gatorna 1944

Allégatan sett ifrån Skolgatan mot söder, bilden är fotograferad 1944. Stadens huvudgata som tidigare hette Brunnsgatan och inte en bil i sikte utan bara cyklar. Notera även att det inte finns ett enda träd planerat efter gatan. Allégatan var väldigt ojämn på sina ställer och lutade kraftigt. Detta arbete pågick i etapper och man började vid kvarteret Balder vid Järnvägsgatan i mitten av 1930-talet. Man tog ner alla träd som man hade planterat efter kanterna på Allégatan efter 4:e och sista stadsbranden den 14 juli år 1827, på dagen 100 år efter branden år 1827. Ungefär 30 byggnader stod kvar efteråt, en av dom var Brännerigården på Västerlånggatan där den fortfarande står kvar. Efter denna brand breddades en del gator så att elden inte skulle ha lika lätt att sprida sig plus att man planterade tråd efter Allégatan.

Här ser vi en bild fotograferad ifrån Torggatan – Allégatan norrut år 1940 och härifrån är Allégatan jämn och fin, söder ut ser vi hur den lutar kraftigt. Som jag skrev i tidigare inlägg så fick man bygga till en stenfot för vissa byggnader och vid Hötorget fick man bygga en trappa från Allégatan ner till Hötorget. Om man tittar på färgbilden alltså huvudbilden så ser man hur litet trähuset är där vid Hötorget och det lilla huset stod kvar ända till 1947-48 då man rev det och byggde det nya huset i kvarteret Juno som stod klart år 1949. Under denna tid som den gamla revs och man byggde det nya så fick Johnnas butik flytta till en provisorisk byggnad som uppfördes på Hötorget.
Vet inte vilket är som träden planterades sedan på Allégatan men de har tagits ner en gång efter det och sedan planterats nya och då var det affärer längs med Allégatan som var med att sponsra dessa. Nu har det ju även cirkulerat rykten om att även dessa träd ska tas ner och då förlorar ju Allégatan sitt namn helt och hållet för då är det ju ingen Allé och då kan man lika väl byta tillbaka till sitt ursprungsnamn Brunnsgatan. Nä låt träden stå kvar.

PDF-fil