Cykeltätt på gatorna 1944
Allégatan sett ifrån Skolgatan mot söder, bilden är fotograferad 1944. Stadens
huvudgata som tidigare hette Brunnsgatan och inte en bil i sikte utan bara
cyklar. Notera även att det inte finns ett enda träd planerat efter gatan.
Allégatan var väldigt ojämn på sina ställer och lutade kraftigt. Detta arbete
pågick i etapper och man började vid kvarteret Balder vid Järnvägsgatan i mitten
av 1930-talet. Man tog ner alla träd som man hade planterat efter kanterna på
Allégatan efter 4:e och sista stadsbranden den 14 juli år 1827, på dagen 100 år
efter branden år 1827. Ungefär 30 byggnader stod kvar efteråt, en av dom var
Brännerigården på Västerlånggatan där den fortfarande står kvar. Efter denna
brand breddades en del gator så att elden inte skulle ha lika lätt att sprida
sig plus att man planterade tråd efter Allégatan.
Här ser vi en bild fotograferad ifrån
Torggatan – Allégatan norrut år 1940 och härifrån är Allégatan jämn
och fin, söder ut ser vi hur den lutar kraftigt. Som jag skrev i
tidigare inlägg så fick man bygga till en stenfot för vissa
byggnader och vid Hötorget fick man bygga en trappa från Allégatan
ner till Hötorget. Om man tittar på färgbilden alltså huvudbilden så
ser man hur litet trähuset är där vid Hötorget och det lilla huset
stod kvar ända till 1947-48 då man rev det och byggde det nya huset
i kvarteret Juno som stod klart år 1949. Under denna tid som den
gamla revs och man byggde det nya så fick Johnnas butik flytta till
en provisorisk byggnad som uppfördes på Hötorget. |