Järnvägsinfarten från Göteborg mot Borås

Vy från Norrby Långgata omkring år 1903, man kan undra om Borås var skorstenarnas stad enligt bilden finns det 8 skorstenar. Kom man med tåg ifrån Göteborgs så mötte man Borås på detta sätt, till vänster om Göteborgsbanan har vi Borås Wäfveri, nu i dag ligger Simonslands fashion center här och det har ändrat på sig en hel del. Notera järnvägsbroarna som har brobågen neråt det ut som att de har byggt bron på fel sätt men det har väl medhållfastheten att göra, troligtvis är bron ifrån 1890-talet.
Man ser att det är en så kallad gångdel på järnvägsbron för att banvakter och spårarbetare skulle kunna passera. Dessutom fick vissa boende utmed järnvägarna köpa gångbiljetter för att använda banvallen att gå på, vet inte om denna historia är sann men det är inte omöjligt. Bakom den närmaste skorstenen skymtar Carolikyrkans torn.
Till höger om järnvägen byggde Borås Wäfveri sin stora ångcentral som togs i bruk i augusti 1928 och ersatte sex äldre små panncentraler och dessutom levererades ånga till fabrikerna. År 1968 så rev man ut pannorna och skorstenen revs och år 1979 så rev man hela byggnaden. Allra längt till vänster ser vi Axel Vennerstens villa som byggdes år 1889.
Ja det är mycket som ändras på 113 år men om man tänker som så är det nog mycket renare luft av vad det var på denna tid när skorstenarna spydde ut en massa. Det måste ha luktat en hel del av röken och bodde man nära en fabrik så kunde man knappast ha någon tvätt ute för den måste ha blivit svart av all rök. Så det är inte alltid som man säger att det var bättre förr men mycket var bättre i alla fall.
På tal om Borås Wäfveris ångcentral så efterlyser jag personaltidningen Bomull och även egentagna bilder på ångcentralen och likaså när man rev skorstenen och själva byggnaden. Har du bilder liggandes det kan vara papperskopior, diabilder eller negativ, som jag kunde få låna och scanna av dessa likaså med tidningen bomull. Hör av dig med ett mail.

PDF-fil