Nybron

En gammal bild från 1880-talet, det enda som finns kvar här i dag är kyrkan. Jag har alltid tyckt att Carolikyrkan har varit en ful byggnad men måste säga att jag har ändrat mig. Tycker det är väldigt vacker och för ett tag sedan fick jag nöjet att gå upp i tornet och fotografera över Borås. Enda nackdelen var att det satt galler för dessa gluggar så det var inte så lätt att ta bilder genom gallret men det fick gå ändå. Det var mycket intressant att gå upp för dessa branta trappor både i trä och sten och trånga var dom också och sedan alla dessa gamla saker som fanns på vägen upp till kyrkklockorna, Sedan blev det en fotorunda under kyrkan där det finns lämningar från gamla gravar som jag har bloggat om tidigare, jag gick säkert där under kyrkan i två timmar och fotograferade och studerade dessa lämningar. Jag hade inte en aning om dessa gravlämningar förrän jag så ett reportage i Borås Tidning och då tänkte jag att då måste jag bara besöka detta och fotografera.
Det ser ut om att bron över Viskan inte ännu är byggd men Viskans åkant är stensatt efter Västerbrogatan. Först trodde jag att det var en äldre stenbro men tyckte att den var lite konstigt placerad så det måste vara Västerbrogatan, har jag fel så rätta mig gärna bara att höra av sig med ett mail till mig i så fall. Borås Tidnings hus är ännu ej byggt. Kan det vara så att Stora Kyrkogatan började vid Yxhammarsgatan på den här tiden? Titta på höjden där husen ligger så vackert med bra avstånd från varandra, det var ju mycket efter alla stadsbränder då Borås införde rutnätsmönster i byggandet av nya hus
Man kan ju förstå att husen skulle ligga med avstånd från sin granne. Skulle det ha sett ut som det gör i dag och att husen var byggda av trä och elden skulle komma lös skulle en storbrand vara ett faktum. Men gammalmodig som jag är så föredrar jag dessa gamla träbyggnad mot ett stenhus, ett trähus ser så levande ut och vackert med all denna snickarglädje. Så vi får hoppas att alla de trähus som fortfarande finns kvar i Borås vårdas ömt och att man är noga med underhållet så husen får stå i många, många år framöver. Sedan får vi hoppas att den nya höghastighetsjärnvägen inte kommer att förstöra något av det gamla i Borås, för vi måste vara rädd om vår historia. Det vore fruktansvärt om man måste riva t.ex delar av Simonsland nu när denna gamla fabriksbyggnad har blivit så vackert efter en enorm renovering och samt lite ombyggnad.

PDF-fil