Centralbron 1950

Då var det dags för 2017-års första blogginlägg, hoppas att ni har haft en bra nyårshelg. Denna gång är vi vid Centralbron vid Borås Central och bilden är fotograferad runt 1955-1956. Centralbron invigdes 1953 och när man testade hållfastheten av bron så kördes en massa lastbilar upp på bron. Redan då vid denna tid fanns det en rondell här mot i dag när det bara är rödljus. På 1950-talet fanns det 3 cirkulationsplatser och förutom vid Centralbron fanns det vid Allégatan – Yxhammarsgatan och även vid Ulricehamnsvägen – Riksväg 5 nuvarande riksväg 40 i korsningen med Österlånggatan vid Lidaholm.
Det sägs att det alltid var trafikstockningar på lördagseftermiddagarna när alla slutade sitt arbete och begavs sig hem eller att de skulle åka ner till centrum för att handla. Så här ser det ut vid centralbron i dag.

Foto Glenn Murberg 20170101

Skälen till rivningen av 1950 – 1960-talens rondeller är två. För det första var det väjningspliktsregleringen. På vänstertrafikens tid rådde vänsterregeln och man "förstod" inte att reglera cirkulationsplatserna med väjningsplikt för de fordon som var på väg att köra in i cirkulationen. Detta fick till följd att när trafiken tätnade, blev det totalstopp inne i rondellen. Ett förhållande som naturligtvis inte kunde accepteras, i vart fall inte vid den här tiden. För det andra så blev det trafikljussignalernas intåg. Den nya tidens teknik som bländade både beslutsfattare och tekniker och som kom att öka trafiksäkerheten och främja "rättvis" framkomlighet, men till stora kostnader och långa köer som följd.
Som man ser på den nytagna bilden så har det ändrats i stadsbilden, bland annat har man byggt upp ett resecentrum mellan Teknis och Centralen, sedan har godsmagasinet på vänstersidan av bron försvunnit. Sedan måste jag nog klaga lite på underhållet på bron, det är ju ganska stora potthål i bron och det är ju inte så konstigt eftersom så mycket trafik som passarar där varje dag men man bör laga potthålen snarast.

PDF-fil