Centralbron 1950
Då var det dags för 2017-års första blogginlägg, hoppas att ni har haft en bra
nyårshelg. Denna gång är vi vid Centralbron vid Borås Central och bilden är
fotograferad runt 1955-1956. Centralbron invigdes 1953 och när man testade
hållfastheten av bron så kördes en massa lastbilar upp på bron. Redan då vid
denna tid fanns det en rondell här mot i dag när det bara är rödljus. På
1950-talet fanns det 3 cirkulationsplatser och förutom vid Centralbron fanns det
vid Allégatan – Yxhammarsgatan och även vid Ulricehamnsvägen – Riksväg 5
nuvarande riksväg 40 i korsningen med Österlånggatan vid Lidaholm. Foto Glenn Murberg 20170101
Skälen till rivningen av 1950 – 1960-talens
rondeller är två. För det första var det väjningspliktsregleringen.
På vänstertrafikens tid rådde vänsterregeln och man "förstod" inte
att reglera cirkulationsplatserna med väjningsplikt för de fordon
som var på väg att köra in i cirkulationen. Detta fick till följd
att när trafiken tätnade, blev det totalstopp inne i rondellen. Ett
förhållande som naturligtvis inte kunde accepteras, i vart fall inte
vid den här tiden. För det andra så blev det trafikljussignalernas
intåg. Den nya tidens teknik som bländade både beslutsfattare och
tekniker och som kom att öka trafiksäkerheten och främja "rättvis"
framkomlighet, men till stora kostnader och långa köer som följd. |