Borås nedre station 1953
Har tidigare bloggat om Borås nedre station men jag tycker att det tåls att visa
upp igen, det är ju en underbar vacker byggnad som är byggd år 1894 och blev då
kallat för Borås nedre station. Bilden är fotograferad runt år 1953. Borås
första järnvägsförbindelse var Borås – Herrljunga som invigdes år 1863 och då
fanns bara Borås Öfvre station som är byggd år 1863 och är en byggnad som står
kvar i väldigt fint skick och framför allt inte sönderrenoverad. Under
1880-talet tillkom ytterligare två järnvägsförbindelser Varbergsbanan som
invigdes år 1876 men det egentliga öppnandet av banan ägde rum i oktober 1880
men 1919 skapades en gemensam förvaltning med Borås Herrljunga och 1930 gick de
två banorna helt samman och bildade Borås – Herrljunga Järnväg . Kindsbanan var
en normalspårig banan som var i bruk mellan 1 november 1885 och 23 december 1902
och viss godstrafik pågick till 1 mars 1903, i slutet av 1890-talet fick dock
banan konkurrens av Alvestabanan och Kindsbanan var dock bara i bruk i 17 år och
är en av Sveriges mest kortlivade järnvägar. Borås fjärde järnvägsförbindelse
blev göteborgsbanan som var klart år 1894. Foto Glenn Murberg 20150612 En bild från 2015 så ser man hur vacker stationen är och hur välbehållen och ganska så orörd sedan den byggdes. Men det finns ingen klätterväxt kvar på fasaden längre. Det är tur att byggnaden är ett byggnadsminne sedan år 2001. |