Borås nedre station 1953

Har tidigare bloggat om Borås nedre station men jag tycker att det tåls att visa upp igen, det är ju en underbar vacker byggnad som är byggd år 1894 och blev då kallat för Borås nedre station. Bilden är fotograferad runt år 1953. Borås första järnvägsförbindelse var Borås – Herrljunga som invigdes år 1863 och då fanns bara Borås Öfvre station som är byggd år 1863 och är en byggnad som står kvar i väldigt fint skick och framför allt inte sönderrenoverad. Under 1880-talet tillkom ytterligare två järnvägsförbindelser Varbergsbanan som invigdes år 1876 men det egentliga öppnandet av banan ägde rum i oktober 1880 men 1919 skapades en gemensam förvaltning med Borås Herrljunga och 1930 gick de två banorna helt samman och bildade Borås – Herrljunga Järnväg . Kindsbanan var en normalspårig banan som var i bruk mellan 1 november 1885 och 23 december 1902 och viss godstrafik pågick till 1 mars 1903, i slutet av 1890-talet fick dock banan konkurrens av Alvestabanan och Kindsbanan var dock bara i bruk i 17 år och är en av Sveriges mest kortlivade järnvägar. Borås fjärde järnvägsförbindelse blev göteborgsbanan som var klart år 1894.
År 1902-03 anlades ytterligare en privatbana Borås – Alvesta järnväg även denna bana utnyttjade Borås nedre som station och den ökande trafikmängden ställde nya krav på stationshuset och stationen. Byggnadens sidopartier förlängdes med tre fönsteraxlar och avslutades med ett förhöjt gavelparti med samma formspråk som det i mittendelen. Under 1900-talets första decennier utvecklades ett allt närmare samarbete mellan järnvägslinjerna och de slogs samman år 1930. Borås nedre blev den gemensamma huvudstationen och stationsnamnet ändrades till Borås Central.
Det fanns även en järnväg mellan Borås och Ulricehamns som öppnades för trafik år 1917 och trafikerade Gånghesters station sedan mot Ulricehamn men persontrafiken lades ner 1985 och det pågick en viss godstrafik fram till 1986. I dag finns banvallen kvar som är en utmärkt vandringsled.

Foto Glenn Murberg 20150612

En bild från 2015 så ser man hur vacker stationen är och hur välbehållen och ganska så orörd sedan den byggdes. Men det finns ingen klätterväxt kvar på fasaden längre. Det är tur att byggnaden är ett byggnadsminne sedan år 2001.

PDF-fil