Skaraborgsvägen vid Borås Övre

En bild på Skaraborgsvägen mot centrum år 1916, själva gatan är lagd med kullersten det var nog ganska så otrevligt att sitta på en vagn med trähjul efter hästen. Det ser så ut att det ligger lite hästskit på gatan. Det kan inte ha varit så trevligt för resenärerna som kom med tåg ifrån Herrljunga och mötas av detta men på denna tid var man nog ganska så van vid detta. Från trappan mot Skaraborgsvägen låg Simonsland rakt fram med C. J. Jonssons gamla färgeri och en lite mindre byggnad som inrymde ett litet hotell. Längst fram så ligger Norrvikens Garveri som jag bloggade om tidigare. Huset som ligger till höger tillhörde Wiskastrands Mekaniska Väveri.
Under 1860- och 1870-talen så kom tågen ifrån Göteborgs via Herrljunga med en värdefull last till förläggarna runt om Borås och några enstaka väverier som fanns i Borås vid denna tid. Sedan byggdes järnvägsnätet ut och Borås fick järnvägsförbindelser med Varberg år 1880 och Göteborg år 1884 och även till Alvesta år 1902. De nya järnvägslinjerna bidrog till att Borås kunde växa mer och mer som en industristad, framförallt blev Varberg viktig importhamn för stenkol och bomull till industrierna runt om i Sjuhärad.
Nu i dag finns endast gamla Borås Övre järnvägstation kvar men där har inte tågen stannat på flera år och har upphört att vara järnvägsstation men som tur är så är byggnaden välbevarad. Det finns en bra bok som handlar om Borås Övre och den kan jag verkligen rekommendera att läsa.

Foto Glenn Murberg 20100414

Så här såg Borås Övre ut år 2010 och då hade man renoverat byggnaden och man höll på med det sista med trappan. Det var mycket som försvann när Konstsilkes stora fabriksbyggnad skulle byggas. Sedan försvann Wiskastrands Mekaniska Väveris kontor när man började bygga Kungsleden. Den sista byggnaden som försvann var inte så längesedan nu det var år 2012 som det lilla hotellet försvann.

PDF-fil