Spårgatan på 1930-talet

Spårgatan någon gång på 1930-talet, till vänster ligger Borås Spinneri med sitt bomullsmagasin och på andra sidan av Spårgatan ligger själva huvudkontoret för Sveriges Förenade Tråkåfabriker. Dessa två byggnader ligger fortfarande kvar fast med en motorväg i mellan fabriksbyggnaderna. Borås Spinneri byggdes år 1885 och totalförstördes vid en brand år 1892 och man satte genast igång med arbetet att bygga upp fabriken igen. Denna gång var det Lars Kellman som stod för ritningarna till den nya byggnaden. Den gamla fabriken kom ritningarna från Tyskland och Lars tog tyskarnas koncept och gjorde dessa till sitt eget. När koncernen Sveriges Förenade Trikåfabriker bildades år 1913 så tog man ett beslut om att bygga ett nytt huvudkontor i Borås och man valde att bygga utmed dåvarande Spårgatan där Carl Eisermans Trikåfabrik redan var etablerad sedan år 1909. År 1914 ingick även Borås Spinneri i koncernen. Arkitekten för det nya huvudkontoret var vår kände Lars Kellman.
Den nyanlagda Kindsbanan som öppnades år 1885 gav en extra skjuts för alla fabriker som låg i närheten och det byggdes allt flera efter Kindsbanan. Den mest dominerande blev Borås Spinneri och även den rivna Borås Tricotfabrik AB som låg vid nuvarande Druverforsvägen, både dessa byggnader byggdes samma år som järnvägen stod färdigt. Sista tåget som gick på Kindsbanan var den 23 december 1902 så banan blev inte så gammal, men jag har för mig att spåren fanns kvar i alla fall fram till Åhaga verkstad. När man sedan rev upp dessa spår till Åhaga vet jag tyvärr inte. En del virkeskunder hade inte hunnit lasta färdigt och man körde ett antal tåg för att hjälpa dessa kunder, den 1 marsd år 1903 var det definitivt slut med all trafik och i början av juni satte man igång med rivningen. Ett arbetståg gick ut varje morgon från Borås Nedre Station och man tog tillvara på allt. Rälsen kördes till Limmared för att användas på banan Holsljunga – Limmared och slipers, grindstolpar, grindar och stängsel användes till reparationer på banan Hillared - Svenljunga och den 3 augusti var allt arbete klart Kindsbanan fanns inte längre.

Foto Rune Murberg

Så här såg det ut på invigningen av stadsmotorvägen år 1970 det är min mor och jag som poserar på bilden och det ser i stort sett likadant ut i dag, till skillnad att man har rivit en del av fabriksbyggnaden Borås Spinneri.
Till sist vill jag önska mina bloggläsare en riktig trevlig midsommar.

PDF-fil