Boråas mekaniska verkstad

Borås Mekaniska Verkstad år 1888 vid den blivande Magasingatan som fick sitt namn år 1907. Anläggningen var byggd i gråsten som var väldigt vanligt att bygga med på denna tid och den gav ett gammalt intryck. Verksamheten startade år 1877 och ser vi till höger om anläggningen så syns direktörsvillan byggd år 1880 med sin trädgård och de tidstypiska slingrande grusgångarna samt en av de första arbetarbostäderna vid Norrby Långgata. Nederst i bild ser vi järnvägsspåret som går till Varberg och den invigdes i november år 1880.
Norrby Gärde som var beläget nordväst om staden och var så gott som obebyggd när Borås började växa på 1860-talet. Man började bebygga området med industrier och arbetarbostäder under 1870-talet. Först ut bland var Norrby Spinneri som startade sin verksamhet år 1876 i det kvarter som kallas för Verkmästaren. Borås Mekaniska startade som sagt 1877 med efter ett ägarbyte år 1888 så blev det mera känt under sitt företagsnamn och anläggningen uppfördes i kvarteret Gjutaren och det var ett lämpligt namn som syftar på den verksamheten som bedrevs på platsen. Lika så den nya järnvägsförbindelsen till Varberg som passerade söder om Norrby Gärde men en enkel bangård med några godsmagasin på den plats där Borås Central finns idag. Mycket att järnvägen kom till har man Sven Erikson grundaren till Rydboholmsbolaget att tacka för. Han tidigt ute med att anlägga en järnväg mellan Rydboholm och Borås.
Den växande industrin i Borås skapade förutsättningar för ett stort antal mekaniska industrier som till verkade maskin med mera. Åter till Borås Mekaniska så var det Handlaren August Strömqvist och ingenjören Claes Brinell som grundade Borås Mekaniska. Dom hittade en passande tomt intill nuvarande Magasinsgatan och byggde upp sin verksamhet där. Kompanjonerna såg stora affärsmöjligheter att förse Både Borås och kringliggande småorter med maskindelar. Efter ett ägarbyte år 1879 så startade företagen även med tillverkning av mekaniska vävstolar och knappt 10 år senare så såldes verksamheten igen och bröderna Oskar och David Nylander tog man över verksamheten tillsammans med Birger Strömqvist och detta var år 1888 och det var då företaget fick sitt namn Borås Mekaniska Verkstad. Alla tre var utbildade ingenjörer, företaget blev väldigt framgångsrikt och anläggningen utökades under 1890 – 1892 med en ny smedja och ett ångpannehus. Även ett nytt gjuteri samt även ett grovplåtslageri. Det var inte bara Boråsföretagen som köpte deras produkter utan det såldes över hela landet. I Borås var det mest textilindustrin som handlade av Borås Mekaniska men i övrigt sålde man produkter till pappersbruk, träsliperier och kraftstationer. Det blev en stor efterfrågan på produkterna och man beslutade för att utöka anläggningen men en ny monteringshall år 1909 och ett nytt plåtslageri år 1913 och runt år 1935 så hade företaget 100 anställda och tillverkade främst hydrauliska pressar, ångpannor och vattenturbiner. Det är Borås Mekaniska Verkstad som byggde teaterbron i Borås år 1900 och även järnvägsbron vid Nybro år 1912.

PDF-fil