Borås
Mekaniska Verkstad år 1888 vid den blivande Magasingatan som fick sitt namn år
1907. Anläggningen var byggd i gråsten som var väldigt vanligt att bygga med på
denna tid och den gav ett gammalt intryck. Verksamheten startade år 1877 och ser
vi till höger om anläggningen så syns direktörsvillan byggd år 1880 med sin
trädgård och de tidstypiska slingrande grusgångarna samt en av de första
arbetarbostäderna vid Norrby Långgata. Nederst i bild ser vi järnvägsspåret som
går till Varberg och den invigdes i november år 1880.
Norrby Gärde som var beläget nordväst om staden och var så gott som obebyggd när
Borås började växa på 1860-talet. Man började bebygga området med industrier och
arbetarbostäder under 1870-talet. Först ut bland var Norrby Spinneri som
startade sin verksamhet år 1876 i det kvarter som kallas för Verkmästaren. Borås
Mekaniska startade som sagt 1877 med efter ett ägarbyte år 1888 så blev det mera
känt under sitt företagsnamn och anläggningen uppfördes i kvarteret Gjutaren och
det var ett lämpligt namn som syftar på den verksamheten som bedrevs på platsen.
Lika så den nya järnvägsförbindelsen till Varberg som passerade söder om Norrby
Gärde men en enkel bangård med några godsmagasin på den plats där Borås Central
finns idag. Mycket att järnvägen kom till har man Sven Erikson grundaren till
Rydboholmsbolaget att tacka för. Han tidigt ute med att anlägga en järnväg
mellan Rydboholm och Borås.
Den växande industrin i Borås skapade förutsättningar för ett stort antal
mekaniska industrier som till verkade maskin med mera. Åter till Borås Mekaniska
så var det Handlaren August Strömqvist och ingenjören Claes Brinell som grundade
Borås Mekaniska. Dom hittade en passande tomt intill nuvarande Magasinsgatan och
byggde upp sin verksamhet där. Kompanjonerna såg stora affärsmöjligheter att
förse Både Borås och kringliggande småorter med maskindelar. Efter ett ägarbyte
år 1879 så startade företagen även med tillverkning av mekaniska vävstolar och
knappt 10 år senare så såldes verksamheten igen och bröderna Oskar och David
Nylander tog man över verksamheten tillsammans med Birger Strömqvist och detta
var år 1888 och det var då företaget fick sitt namn Borås Mekaniska Verkstad.
Alla tre var utbildade ingenjörer, företaget blev väldigt framgångsrikt och
anläggningen utökades under 1890 – 1892 med en ny smedja och ett ångpannehus.
Även ett nytt gjuteri samt även ett grovplåtslageri. Det var inte bara
Boråsföretagen som köpte deras produkter utan det såldes över hela landet. I
Borås var det mest textilindustrin som handlade av Borås Mekaniska men i övrigt
sålde man produkter till pappersbruk, träsliperier och kraftstationer. Det blev
en stor efterfrågan på produkterna och man beslutade för att utöka anläggningen
men en ny monteringshall år 1909 och ett nytt plåtslageri år 1913 och runt år
1935 så hade företaget 100 anställda och tillverkade främst hydrauliska pressar,
ångpannor och vattenturbiner. Det är Borås Mekaniska Verkstad som byggde
teaterbron i Borås år 1900 och även järnvägsbron vid Nybro år 1912. |