Borgstena Järnvägsstation
Järnvägsstationen i Borgstena är den enda bevarande stationshuset efter
järnvägen mellan Borås och Herrljunga. Vet tyvärr inte när bilden är
fotograferad men skulle tippa på i början av 1900-talet. År 1880 byggde man ett
vattentorn med kolbod och i november 1882 fattade man ett beslut om att för 200
kronor göra en brunn. År 1882 bytte man ut den befintliga vägbron som var byggd
av trä mot en järnkonstruktion av sammanfogad räls. Trappan från plattformen
till det på ett högre plan belägna stationshuset byggdes om från trä till sten
och detta gjorde man troligtvis under år 1895. Jag tänkte att jag skulle
fotografera den gamla stationsbyggnaden i dag men det hade växt upp så mycket
buskage framför huset så det var ingen idé att fotografera Utan jag bjuder på en
bild när BHJ firade 150 år 2013 när man körde ånglok på sträckan. Bilden är
fotograferad vid Ljungs järnvägsstation. Foto Glenn Murberg 20130831
År 1898 fanns det två stycken rundspår, spår 2
och 3, plattformen med stenkant var ca 50 meter lång och lastkajen
var också av sten och var 20 meter lång. Godsmagasinet var nybyggt
och vattentornet som var sammanbyggt med brygghuset och rymde 2,6
kubikmeter. År 1905 hade man fått dit ett nytt stickspår som var 70
meter långt. Borås – Herrljunga järnväg (BHJ) invigdes i juli år
1963 och sträckan var cirka 42 km och var smalspårig från början.
Banan byggdes om till normalspårig banan år 1989 och i början hade
järnvägen namnet Borås Järnväg (BJ) men ändrades år 1874 då
Bergslagens Järnvägar bildades och använde samma initialer År 1930
skedde en sammanslagning med Varberg – Borås Järnväg (WBJ) och
namnet blev då Varberg – Borås – Herrljunga Järnväg (VBHJ). |