Sjöbo
hållplats låg 2,8 km från Borås Övre station och det har funnits en tidigare
hållplats vid Sjöbomosse. När ett första kostnadsförslag för en spårviddsändring
år 1878 i anslutning till planeringen av Varbergsbanan upptas Sjöbomosse bland
de lastningsplatser där sidospår, lastbryggor med mera skulle omlägga men det
finns inga uppgifter om något sidospår under någon period har påträffats. Den 23
september år 1908 beviljades en framställan som var undertecknad av 17 namn om
att ”torgtågen” som då gick onsdagar och lördagar skulle få göra uppehåll vid
hållplatsen. År 1909 uppfördes en väntpaviljong väster om spåret och strax söder
om vägövergången på backkrönet. Bebyggelsen hade vid denna tid blivit allt
tätare och tätare på Sjöbo men trots detta var man restriktiv med att anordna
flera uppehåll. I augusti år 1910 avslogs an anhållan från ca 30 trafikanter om
stopp för ordinarie tåg, men två år senare gav dock bolaget efter för trycket så
tåg nr 1, 7 och 10 fick stanna även vintertid.
Ibland löste de resande uppehållsproblemen på egen hand med drastiska metoder,
enligt en notis i Borås Tidning så åtalades en person för att med röd
flaggsignal ha stoppat tåg nr. 4 vid Sjöbo den 19 juni årtalet år okänt. Hans
son skulle följa med på en skolresa och avsåg att först åka med ett annat tåg in
mot Borås för att där påstiga tåg nr. 4 som inte skulle stanna i Sjöbo. År 1907
flyttades banvaktstugan vid Sjöbo från spårets västra sida till dess östra sida.
Den 1 juni år 1921 anslog styrelsen 625 kr för förbättringar av väntrummet, men
kamin i byggnaden ansågs obehövligt trots vintertrafik och ströks från
vinterlistan. Under 1930-talets början kom konkurrensen från bussarna att bli
allt mer kännbar för järnvägen.
Från och med den 15 maj år 1930 fanns man det nödvändigt att dra in alla
uppehåll vid Sjöbo och strax efter tog man bort väntkuren och en 43 meter långa
träplattformen. Under andra världskrigets utbrott innebar dock kraftiga
restriktioner för landsvägstrafiken och sedan SJ under år 1943 i vissa lokaltåg
ersatt ångloken med gengasdrivna rälsbussar anordnades från och med den 5 juni
år 1944 på nytt en provisorisk hållplats på Sjöbo. En ny träplattform uppbyggdes
på samma plats som den gamla och en ny namnskylt sattes upp men någon ny väntkur
blev det inte. Den 11 juni år 1945 drogs hållplatsen in igen. Sitter här och
tänker på banvaktstugan som fanns där, är det någon av mina läsare som har bild
på banvaktstugan och likaså när man rev stugan. Jag har för mig att jag har sett
denna stuga i min ”ungdom” men är inte helt säker och om det är den jag tänker
på så är det inte så länge sedan den revs. Den fungerade väl även som typ en
knarkarkvart om jag inte missminner mig. Vet du något om detta får du gärna
maila mig och även om du har en bild på stugan. |