Västerbro och Fisktorget

Västerbro och Fisktorget en vinterdag i början av 1890-talet och redan på 1700-talet växte Borås över Viskan i anslutning till den västra infarten till staden. Platsbildningen omedelbart väster om Västerbro har genom åren skiftat både funktion och skepnad och även vad vid ett antal tillfällen. Från att ha legat utanför den egentliga stadskärnan fram till 1800-talets första decennier började platsen att användas som ett salutorg i den växande handelsstaden, troligen en tid efter stadsbränderna på 1820-talet. Detta var ju infarten till Borås från väster och platsen har troligen skapats som en utvidgning av vägen in mot Borås och blivit en samlingsplats vid en av tullarna in till staden.
På 1887-års karta benämns platsen som Fisktorget vilket naturligtvis ger en uppfattning om vad som huvudsakligen såldes på platsen. Bebyggelsen runt Fisktorget var från 1860-talet och framåt, vilket uppdelade på två olika generationers hus. Utmed torgets norra sida fanns en trähusbebyggelse från 1700-talet som hade klarat sig från de förödande stadsbränderna. På den motsatta sidan samt mot väster byggdes två påkostade stenhus på 1860-talet. De var tidiga representanter för industristaden Borås, som vid denna tid hade börjat växa i en mycket liten omfattning. Framför allt Tekniska Elementarskolans huvudbyggnad gjorde ett starkt intryck på miljön kring fisktorget. Sedan det Gilckska huset från år 1869 som inrymde Molanders Konditori och senare grannfastigheten Röda Kvarn som bidrog till ytterligare att höja platsens status.
Under 1900-talets första decennier fick Fisktorget som nu också byter namn till Västerbroplatsen allt mer karaktären av en gata och trafiken blev senare det helt dominerande inslaget på torget. Västerbroplatsen blev efter rivningar under tidigt 1930-tal en väldigt svårdefinierad plats och efter att Krokshallstorget invigdes år 1933 blev torgytan i princip en del av Krokshallstorget. Vid samma tid skapades också den nya och betydligare bredare Sven Eriksonsgatan vilket till viss del inkräktade på Västerbroplatsens kontakt med bebyggelsen mot väster.
Den gamla Västerbo som hade byggts år 1895, breddades och byggdes om kraftigt 1948 och ändrade och försämrade därmed ytterligare på förutsättningarna för Västerbroplatsen att hävda sig som ett torg. Den gamla stenbron kallades för ”Puckelryggen” och troligen byggdes den gamla bron runt år 1813 och revs då när den nya bron skulle byggas.

Foto Glenn Murberg 20150612

Tar med en bild som jag fotograferade år 2015, tänk vad vacker denna bro kunde vara om man återställde den till ursprungskicket innan ombyggnaden med tanke på att det inte länge finns någon biltrafik längre över bron. Sedan kunde man flytta Pagoden som stod på Stora Torget som nu finns vid Servicekontorets anläggning på Pantängen och placerad den där det en gång i tiden stod en telefonkiosk. Sedan kunde man även placera Trafik/Informationskiosken som stod på busstorget vid ena brofästet och använda den på sommaren som en glasskiosk eller bara som ett museiföremål istället för att den ska stå på Ramnaslätt under en presenning. För den är värd att bevara och än så länge är inte hoppet ute för den, jag försöker så mycket som jag kan få den renoverad och att man kan placera ut den någonstans i centrum om inte annat finns det plats i Ramnaparken och att man kunde ha lite historik om Borås Lokaltrafik i den. Det är lite tankar som jag har och försöker att få denna kiosk i rampljuset igen

PDF-fil