Vy över området som blev Borås Central
Detta
är en riktigt gammal bild ifrån år 1881 bilden är säkert fotograferad från
Krokshallsberget, kullarna som vi ser är Älvsborgskullen till vänster och
Galgbacken till höger. I framkant av bilden går Stationsgatan och längre bort
till vänster ser vi hur Brodalsgatan går fram till Särlabron i mitt i bild och
villa Särla till höger och järnvägen mellan Borås och Varberg som invigdes i
november år 1880 efter några decenniers diskussion om olika planer. Redan 1879
kunde järnvägsbanan användas för godstransport mellan Borås och Björketorp. För
att sammanbinda den nya linjen med den smalspåriga Borås-Herrljunga järnväg,
byggde man en omlastningsstation vid Carlsberg strax utanför staden och år 1930
förenades de båda bolagen till ett, med namnet Varberg-Borås-Herrljunga Järnväg
(VBHJ). Järnvägslinjen följer i stort sett Viskans dalgång och passerar 12 orter
mellan Borås och Varberg. Järnvägsspåret går i den ljusa linjen som man ser på
bilden och passerar till höger om byggnaden i mitten av bilden och sedan under
Särlabron. Tittar man noga ungefär mitt i bild så går det en väg till höger som
utgjorde en förbindelse med blivande stadsdelen Norrby. Ungefär 50 år senare såg området ut så här med Borås Nedre stations som stationen kallades för från början och Centralhotellet mitt i bild. Här kan man se vad järnvägen har växt med flera spår i spårområdet samt att det har blivit mera bebyggelse på Brodal. Man ser även att Särlabron har blivit utbytt och det väl i samband med att man byggde ut spårområdet.
Foto Glenn Murberg 20150612
Ungefär så här ser det ut i dag, tyvärr så
skymmer Gina Tricot eller mörkret som byggnaden kallas för i
folkmun, Älvsborgskullen ligger bakom Gina Tricot. Denna bild
fotograferade jag år 2015 och det är 134 år mellan den första
svart-vita bilden och min egen och det är inte mycket som är sig
likt, det har hänt en hel del skulle jag vilja säga. |