Fortsättning från gårdagens blogg och här ser vi lok nr 6 vid Borås Övre
lokstall den 14 april år 1914 och stallarna finns kvar i dag renoverade och
delvis lite ombyggda men klart igenkännbara. Spannmål transportades i stora
volymer år 1876 men havreexporten befann sig i nedgång som en följd av att
Sverige fick nya konkurrenter på världsmarknaden. Jämfört med de stora
exportvarorna kan bomullsprodukterna synas små men vikt säger inte så mycket när
det gäller bomull. Införsel var naturligt nog mycket mer diversifierad än
utförsel. Bomull och stenkol var de viktiga industriråvarorna, men de stora
volymerna gav spannmål och gödningsämnen. Transportstatistiken visar att
järnvägen var starkt konjunkturberoende. 1885 års låga siffror kan bero på att
järnvägen Varberg – Borås invigdes 1883, därmed föll mycket av
transportunderlaget från Rydboholm och det industrialiserade Mark bort. En
gammal tumregel sade emellertid att en ytterligare påbyggnad av järnvägssystemet
brukade resultera i stigande volymer också för de redan befintliga järnvägarna.
Avståndet mellan Varberg och Borås var dubbelt så långt som det var mellan Borås
och Herrljunga. Kostnaderna blev också avsevärt större. Det blev svårt att
mobilisera det behövliga kapitalet också av andra skäl. Två läns intressen och
därmed två landshövdingar var inblandade, dessutom fanns intressen i Halland för
att bygga en kustjärnväg. Tidvis sökte man dessa bygga dessa två järnvägar i
samma bolag, vilken komplicerade ett förverkligande. Sträckningen av järnvägen
mellan Göteborg och Borås påverkade också Varberg – Borås möjligheter att skaffa
kapital. Det stod emellertid till slut klart att järnvägen mellan Göteborg och
Borås inte skulle lösa Marks problem. De stora intressenterna och tecknarna i
den nya järnvägen var därför Varbergs stad, socknar och privatpersoner i Mark
samt Rydboholms fabriker. En av fabrikens ägare, Johannes Erikson blev
verkställande direktör i det nya järnvägsföretaget. Samtidigt satsade anläggarna
kapital i banan för att få entreprenaden. Borås däremot hade löst sina
järnvägsproblem och satsade små belopp i det nya järnvägsbolaget.
Varberg – Borås anknöt till Borås – Herrljunga och linjerna hade stationer
gemensamt. Ett problem var emellertid att den nya järnvägen var normalspårig och
den gamla smalspårig. Lösningen blev omfattande omlastningar i Fristad. Med
stabiliseringen av Borås – Herrljungas ekonomi och uppbyggnaden av nya järnvägar
med slutstation i eller genom Borås kom staden att allt mer integreras i det nya
svenska transportsystemet. Järnvägarna var samtliga privatägda men finansierade
med statlig hjälp. |