Borås blir järnvägspunkt

I början av 1890-talet upplevde Varberg – Borås slutfasen i inledningsskedets svåra tid, då utgifterna för stadslånet var som störst och banans möjliga intjäningsförmåga ännu inte var helt upparbetad. Jämfört med Borås – Herrljunga var Varberg – Borås avsevärt mycket längre och därmed en betydligt större investering. Under tiden fram till år 1920 skulle emellertid Varberg – Borås komma att konsolideras. Under tiden 1890 till 1920 tillkom det nya linjer med olika möjligheter. De var Göteborg – Borås, Borås – Alvesta och Borås – Ulricehamn. Göteborg – Borås var jämfört med Borås – Alvesta en kort linje och kapitalkostnaderna blev därför avsevärt mindre.
Samtidigt gynnades Göteborg – Borås av att passagerartrafiken växte snabbt. Göteborgarnas sommarstugor gav en växande passagerartrafik. Också på fraktsidan gynnades järnvägen av att området exporterade mycket timmer, men saknade flottningsmöjligheter. Volymerna växte snabbt vilket tillsammans med passagerarinkomsterna gav linjen god ekonomi. Järnvägen Borås – Alvesta däremot hade lång sträckning och ett svagt trafikunderlag. Fram till år 1920 lyckades emellertid också den järnvägen avsevärt förbättra sin mindre goda ekonomiska situation och var år 1920 väl konsoliderad. De nya järnvägarna gjorde Borås till en järnvägsknutpunkt, stora omlastningar var nödvändiga då Varberg – Borås byggdes normalspårig medan Borås – Herrljunga var smalspårig.
De nya järnvägarna hade inte verkstäder i Borås, av fem möjliga reparationsverkstäder fanns en i Borås, nämligen Borås – Herrljungas verkstad. De möjligheter till industriell diversifiering som låg i att järnvägsmaterielen behövde repareras, fick därför inga större effekter för stadens verkstadsindustri. Under det industriella genombrottets tid blev alltså Borås i allt högre grad en järnvägsknutpunkt. Detta bör ha bidragit till att förbättra stadens handelsläge. Man kan emellertid inte peka på att de nya järnvägarna medförde industriella spridningseffekter eller att finansiella intressen i Borås i någon högre grad gjorde sig gällande i samband med de nya järnvägarnas tillkomst.

PDF-fil