I
början av 1890-talet upplevde Varberg – Borås slutfasen i inledningsskedets
svåra tid, då utgifterna för stadslånet var som störst och banans möjliga
intjäningsförmåga ännu inte var helt upparbetad. Jämfört med Borås – Herrljunga
var Varberg – Borås avsevärt mycket längre och därmed en betydligt större
investering. Under tiden fram till år 1920 skulle emellertid Varberg – Borås
komma att konsolideras. Under tiden 1890 till 1920 tillkom det nya linjer med
olika möjligheter. De var Göteborg – Borås, Borås – Alvesta och Borås –
Ulricehamn. Göteborg – Borås var jämfört med Borås – Alvesta en kort linje och
kapitalkostnaderna blev därför avsevärt mindre.
Samtidigt gynnades Göteborg – Borås av att passagerartrafiken växte snabbt.
Göteborgarnas sommarstugor gav en växande passagerartrafik. Också på fraktsidan
gynnades järnvägen av att området exporterade mycket timmer, men saknade
flottningsmöjligheter. Volymerna växte snabbt vilket tillsammans med
passagerarinkomsterna gav linjen god ekonomi. Järnvägen Borås – Alvesta däremot
hade lång sträckning och ett svagt trafikunderlag. Fram till år 1920 lyckades
emellertid också den järnvägen avsevärt förbättra sin mindre goda ekonomiska
situation och var år 1920 väl konsoliderad. De nya järnvägarna gjorde Borås till
en järnvägsknutpunkt, stora omlastningar var nödvändiga då Varberg – Borås
byggdes normalspårig medan Borås – Herrljunga var smalspårig.
De nya järnvägarna hade inte verkstäder i Borås, av fem möjliga
reparationsverkstäder fanns en i Borås, nämligen Borås – Herrljungas verkstad.
De möjligheter till industriell diversifiering som låg i att järnvägsmaterielen
behövde repareras, fick därför inga större effekter för stadens
verkstadsindustri. Under det industriella genombrottets tid blev alltså Borås i
allt högre grad en järnvägsknutpunkt. Detta bör ha bidragit till att förbättra
stadens handelsläge. Man kan emellertid inte peka på att de nya järnvägarna
medförde industriella spridningseffekter eller att finansiella intressen i Borås
i någon högre grad gjorde sig gällande i samband med de nya järnvägarnas
tillkomst. |