Foto
Glenn Murberg 20060816
Socknen Eriksberg i östra Gäsene har en intressant och sägenomspunnen historia.
Traditionen vet berätta att konung Erik den helige grundlade Eriksbergs kyrka
som bevis för sin kärlek till hembygden och sedermera sonen, Knut Eriksson som
fullföljde verket som minne av sin fader. Till historien om Eriksberg hör även
till att ett kloster uppfört på Ladås. Ölet bryggdes på Brickagården (bryggesgården).
Biskop Rhyzelius nämner om detta i Eriksbergs kyrkoböcker omkring 1720. Han
skriver att Eriksberg på den tiden var ett så kallat kanikedöme. Kanikerna var
som prostar myndiga män och hade rika underhåll. Strax norr om kyrkan finns en
offerkälla, som benämnes ”Erik den heliges källa”. I den gamla västgötalagens
konungalängd nedskriven på 1200-talet som följer: ”Den femtonde konung Knut, han
vann Sverige med svärd och tog av daga konung Karl och konung Boleslav. Och han
hade många slag mot Sverige och segrade i dem alla och hade mycken möda innan
han fick Sverige i lugn och besittning. Sedan var han en god konung, då hans
makt började stadga sig. Och i tjugotre år var han konung och dog i Eriksberg i
Gäsene härad”. Man är inte riktigt säker när kyrkan byggdes men årtalet 1123
finns inristat med arabiska bokstäver på kyrkans takstol men man vet inte
riktigt bestämt vad siffrorna anger. Byggnadstekniskt har kyrkan drag av skånska
kyrkor vilket tyder på tidigt 1100-tal.
I en biskopslängd tillhörande den gamla västgötalagen talas även om Eriksberg.
Enligt denna skulle biskop Bengt den gode ha skänkt två klockor till Eriksbergs
kyrka. Bengt den Gode skulle tillhöra ätten Bonde, som även lär härstämma från
Eriksberg och var nära släkt med den Erikska ätten. Vid ett studium av Gäsene
domböcker från 1600-talet finner man att kyrkan tilldelats ekar för reparation
och detta har skett vid flera tillfällen. Ekarna togs från den närbelägna
kronoallmänningen Våthult. Kyrkan är byggd i romansk eller rundbådestil.
Byggnaden vilar på en rätvinklig sockel av grå- och sandsten och med murar av
samma material.
Foto Glenn Murberg 20060816
Kyrkans inre var vitlimmat fram till 1949, då
man tog fram de gamla och skadade målningarna. Dessa är bäst
bevarade mot koret. I korets tunnvalv syns en bild av den lidande
Kristus omgiven av Johannes och Maria. Målningarna har av sakkunskap
daterats till 1200-talet. Vid biskop Haqvin Spegels visitation av
Erikbergs kyrka den 28-29 juni 1691 omtalas att en ”ny himmel borde
göras i kyrkan”. Därmed avses troligen innertaket eller ett så
kallat ljudtak över predikstolen. Ett förnämligt relikskrin har
tiderna igenom varit kyrkans förnämsta egendom. Biskop A.O.
Rhyzelius gör i Eriksbergs äldst bevarade kyrkobok från år 1720
denna beskrivning av helgedomsskrinet. ”Ett i Eriksbergs kyrka
befintligt helgedomsskrin är av eketrä, överdraget med mässing till
utseendet likt ett vackert hus med väl uppspitsat tak, varande
nästan en aln lång och högt samt 3/8 alnar brett, ståendes på fyra
hegjutna mässingsfötter som nästan äro en tvärhand höga. Uti
mässingen äro utarbetande personer å vardera sidan. Vid ena gaveln
står en man i påvedräkt med en stav i den högra och en upplåten bok
i den vänstra handen. Vid den andra ser man liksom Cherubim med en
spira. På altanen och taket är allenast blomverk, dock så att det
spetsigaste av taket, kammen kallad, har vi båda ändarna ulvehuvuden
med halsar. Öppningen är mitt under botten, ej större än att man med
handen kan taga in och ser ut som där varit ett väl inskurit bräde,
fästat med lim och naglar.”
Foto Glenn Murberg 20060816
Biskop Rhyzelius konstaterar vidare att
skrinet har två rader latinsk inskription. Om inte skrinet är ett
krigsbyte söderifrån, kan man förmoda att någon ur den Erikska ätten
eller deras efterföljare skänkt skrinet till Eriksbergs kyrka. Ett
liknande skrin finns även i Jäla kyrka i Skaraborgs län och
Eriksbergs och Jäla socknar ahde i gången tid mycket gemensamt.
Helgedomsskrinet hade förr sin plats på södra långhusväggen. År 1875
inlöstes det av Kungl. Vitterhetsakademien för den då höga summan av
600 kronor. Skrinet intar nu en hederplats i romanska hallen i
Statens Historiska Museum.
Bland inventarier i övrigt kan nämnas en nattvardskalk från
1600-talet, ett tjeckiskt arbete med inskription. Mässhaken från
1646 renoverades i slutet av 1970-talet och är insatt i glasmonter.
Dopfunten är enkel och utan ornament. Den anses vara medeltida,
funtskålen var nyinköpt år 1755. Vidare finns en måttstock av
mässing (likare) inköpt år 1749 samt timglas, oblatjärn, nummertavla
och halvankare samt spågubbekäpp. Sockenbudstyget är daterat 1855.
Eriksberg har i behåll välvårdade kyrkoböcker sedan 1711. Flera
värdefulla äldre föremål förstördes vid branden i Prästgården i
januari år 1794. Bland annat förstördes ett altarkläde och den sköna
Nyrenbergska Biblia. Troligen förstördes även den äldsta kyrkoboken
med protokoll från 1645.
Foto Glenn Murberg 20060816
Märkligt är den unika Jakobstegen framme i det
lilla korfönstret bakom det medeltida altaret. Den består av nio
uppåt avsmalnande steg som leder till himlen. Trappan påminner om
att Gud har upprättat en förbindelse mellan himmel och jord. När
herrens måltid dukas på altaret stiger det himmelska ner till oss. |