Vy från Carolitornet mot norr

En bild från ca år 1889 och Herrljungabanan mitt i bild och här är det en svunnen tid och ingenting finns kvar i dag utan det är nya byggnader. I dag står det bara stora byggnader här och Konstsilkes gamla fabrik tar upp en stor plats. Herrljunga järnväg togs i bruk år 1863 och förbindelsen mellan Borås Övre och Borås station tillkom väl i samband med att man byggde Varbergsbanan år 1880. Man tecknade ett avtal med BHJ (BHJ: Borås-Herrljunga Järnvägar) om gemensamt användande av BHJ:s station för persontrafiken. WBJ (WBJ: Warberg-Borås Järnvägar) byggde en omlastnings- och godsstation vid Karlsberg någon kilometer före BHJ station. BHj-stationen kom i fortsättningen att kallas för Borås Övre och godsstationen Borås Nedre. Inför Göteborg – Borås Järnväg (GBJ) öppnade för trafik år 1894 tecknade man ett avtal med WBJ om gemensamt nyttjande av Borås Nedre. Inför denna banas tillkomst gjordes ytterligare utbyggnad av stationsområdet. År 1891 blev stationen blev nu även huvudstation för alla järnvägarnas persontrafik, även för BHJ.

Foto Glenn Murberg 20171013

Ungefär samma vi som jag fotograferade den 13 oktober 2018 när jag var uppe i kyrkans torn. Här ser vi vad förändrat hela området är, det finns inget som är sig likt sedan den gamla bilden. Det är väl både på gott och ont, men den gamla bilden ser mycket fridfull ut med lite grönt mellan byggnaderna, i dag finns det nästan inget grönt gräs mellan byggnaderna utan med asfalt och i dag är det bilden som dominerar vårt samhälle. Det är lite tråkigt att grönområdena försvinner för vi människor behöver grönområden med mycket träd. Nu för tiden när man bygger nya hus så glömmer de att anlägga gräsmattor utan det blir mest stenläggning eller asfalt och det är nog mest för bekvämlighetsskäl, man slipper att klippa gräset.

PDF-fil