Den
fasta brandkåren i Borås födelse räknas alltså från år 1899. Då fick man också
sin första brandstation. I och för sig fanns det en brandstation redan år 1896,
men man brukar säga att den första ”riktiga” brandstationen kom just 1899. Det
var då man började fastanställa folk och fick en organisation.
En organisation som utformades i enlighet med stadsfullmäktiges beslut och som
var klar i slutet av år 1898. Följande huvudpunkter sattes på pränt: ”Stadens
brandstyrka står under befäl av en brandchef, dessa befattningar äro tills
vidare kommunala förtroendeposter. Brandstyrkan består av fyra separata kårer”.
Kårernas sammansättning var förstår också noga reglerade. Den fasta kasernerade
brandkåren skulle bestå av en brandmästare, en maskinist och fem brandsoldater.
Elitkåren skulle bestå av högst 40 frivilliga. De tre kårerna skulle vara fullt
uniformerade och utrustade. Det stod också i reglementet att reserv- och
elitmanskapets bostäder skulle stå i förbindelse med brandstationen. Dessa
avdelningar alarmeras vid varje utryckning samtidigt med fasta kåren.
Till detta kom en så kallad allmän brandkår, som skulle släckningsmedverka vid
”utomordentliga tillfällen”. Den skulle bestå av alla inom stadens planlagda
område mentalskrivna män i en ålder av mellan 23 och 40 år. Allmänna kåren
indelades i en brandpostavdelning, två sprutavdelningar, en
vattenkörareavdelning, en riv- och bärgningsavdelning och en vakt- och
reservavdelning. Enligt skrifterna var det inga svårigheter att rekrytera till
fasta kåren och reservkåren. Dock anmärktes att omsättningen var stor av flera
orsaker. Dels den tämligen skrala avlöningen och dels att det fast anställda
manskapet inte kunde beredas familjebostäder inom stationsområdet. När
brandpersonalen i slutet av 1896 blivit anställd kunde man också ta sin då nya
station i besittning. Stationen byggdes på de reserverade tomterna vad
Strandgatan (nuvarande Västerbrogatan). Där förresten lektor Magnells
Ingenjörsbyrå tidigare hade sitt elektricitetsverk. På de tomterna finns numera
det gamla Posthuset.
Den gamla brandstationens torn som vi ser
sticka upp i bakgrunden användes för torkning av slangar och det var
en pampig träbyggnad, tornet byggdes år 1984.
Stationen togs i bruk den 1:a januari klockan 09.00 på förmiddagen
där de hälsades välkomna av brandstyrelsens ordförande borgmästare
Boberg. Lite intressant kan vara att veta vad den nya stationen hade
för utrymmen. På bottenvåningen var det redskapssal, andra våningen
var det brandmästarebostad och gymnastiksal, tredje våningen var det
gymnastiksal, maskinistbostad och logement för fem man och fjärde
våningen var det logement för fem man, rum för kusken samt ett
förrådsrum. Den östra flygeln var det stall för fem hästar,
brandmästarens expedition, telegrafrum, rum för nattvaktmanskap. Den
västra flygeln var det verkstadslokal. Följande material fanns i
brandstationen; en tvåspänd och en enspänd redskapsvagn, en tvåspänd
handkraftspruta, en Ludwigsbergs ångspruta nr 4A och en dito med
beteckningen 7A, en redskapskärra, en slang- och kolkärra för en
häst och en mekanisk stege. Fram till 1940 fanns man kvar i den
första stationen för att sedan flytta till nuvarande byggnad vid
Olovsholmsgatan.
Närmare bestämt var det den 21 november man flyttade. Den nya
brandstationen kostade cirka 1,3 miljoner kronor. Inklusive
planering, inventtarier och kompletteringsarbeten, men exklusive
möbler, armaturer och textilier i styrelserummet. Detta bekostade
dock av ordförande ingenjör Oscar Ohlsson och fabriksidkare Sven
Sandwall. Bara ett par intressanta årtal till, år 1838 kom den
första brandchefen, handelsmannen Pehr J. Löfgren. Då var det
förstås en frivillig kår. År 1876 omorganiserades brandförsvaret,
det var genom tillämpningen av 1974 års brandstadga för rikets
städer. En stadga som innebar en allmän brandvärnplikt och som
utgjorde den så kallade allmänna brandkåren. Den fanns kvar ända
fram till och med år 1931. |