Vävarstaden Borås 1871 - 1890 Del 2
I Borås finner man på grund av beroendet av den internationella ekonomin och av den svenska industriella utveklingen också en återspegling av de allmänna konjunkturerna med högkonjunktur under 1870-talet förra del. Och ett mer oroligt ekonomiskt förlopp på 1880-talet. Den ekonomiska expansionen var emellertid så stark att den långsiktigt stabila ekonomiska tillväxten i Borås inte kunde rubbas. Borås ekonomiska utveckling under 1870- och 1880-talen trotsade därför i stort sett de konjunkturella rörelserna. Det tyder på att den underliggande expansionskraften i Borås ekonomi var stor. Händelseförloppet tvingar fram frågan om vilka faktorer som var Borås lokaliseringsmässiga fördelar. Jämfört med konkurrenten Ulricehamn kan man peka på järnvägsförbindelsen med Göteborg för transporterna och möjligheten att över järnvägsnätet på ett nytt sätt nå den svenska marknaden och få en smidig fungerande avsättning. Vid en jämförelse med Alingsås måste man emellertid konstatera att också Alingsås hade järnvägsförbindelser.
Möjligheten kan man hävda att Borås hade såväl
den textila handelstraditionen som järnvägsförbindelsen, medan de
två andra städerna enbart kunde peka på en sådan fördel. Det har
tidigare hävdats att Borås jämfört med grannstäderna var tidigt ute,
när det gällde såväl industriella anläggningar genom Edvard Davies
fabrik som när det gällde järnvägar genom att Borås – Herrljunga kan
betraktas som Sveriges första provinsjärnväg. Det var rimligen
konsekvenserna av dessa satsningar och följder av de historiska
arvet som började ge resultat på 1870- och 1880-talen. Man skulle i
så fall sammanfattningsvis kunna hävda att stadens satsningar på
infrastrukturen tillsammans med det historiska arvet styra handeln
med textila varor hade skapats ett embryo till en modern
industristad, och att dessa möjligheter började förverkligas under
1870- och 1880-talen. |