En
vintrig bild av Södra Torget någon gång i mitten av 1950-talet, idag ser inte
torget ut alls så här utan det stora taket och trafikkiosken är borta i dag.
Södra Torget byggdes om på 1980-talet och det var då som trafikkiosken försvann
från torget. Byggnaderna som vi ser i bakgrunden är i stort sett likadana ut i
dag. Södra Torget är ett av de torg i Borås som inte är planerade i den
ursprungliga stadsplanen. På platsen för torget fanns tidigare de så kallade
”Tullhustomterna”, en gles bebyggelse som låg utanför den egentliga staden. I
korsningen där Österlånggatan möter Åsbogatan fanns tidigare den Södra
tullporten, vilken markerade stadens gräns mot söder. Detta var infarten till
Borås för besökare från bland annat Åhs och Kinds härader. Efter stadsbranden år
1827 återuppbyggdes flera hus i området och samtidigt skapades en förlängning av
den befintliga stadsbebyggelsen söderut utmed huvudgatan Österlånggatan.
Förändringar i stadsplanen från 1827 innebar också att flera tomter inne i den
gamla stadskärnan inte kunde bebyggas igen och ägarna kompenserades därför med
nyskapade tomter söder om staden. Den bebyggelsen uppfördes främst runt
Färgerigatan, Källegatan och Allégatan. Förutom ett litet hus, kallat Carlenska
huset, tillhörde hela det område som utgör nuvarande Södra Torget de båda
fabrikörerna Kindlund och Pomp. Under större delen av perioden från 1830 och
fram till mitten av 1890-talet drev de ett av stadens färgerier på platsen. Den
numera öppna torgytan var då nästan helt bebyggd. Bebyggelsen bestod av två
bostadshus samt ett antal uthus, som alltså bland annat innehöll en
färgeriverksamhet som kallades för ”Manufacturen”, (vilket betyder en enklare
form av tillverkningsindustri, ett mellanting mellan hantverksmässig
tillverkning och fabriksdrift). Färgeriet flyttades år 1857 över till nuvarande
Stadsparken på andra sidan Viskan och kallades, efter ägarbyte för Sundbeckska
färgeriet och ännu senare för Wiskabergs Färgeri.
I Borås kom den ständigt ökande torghandeln till uttryck bland annat genom att
Södra Torget skapades vid mitten av 1890-talet. Då revs ett antal byggnader och
nästan 4000 kvadratmeter ny torgyta skapades. Det nya torget blev stor, det fick
nästan samma yta som det befintliga Stora Torget, men bedömdes absolut inte ha
samma status. Stora Torget behöll sin rang som stadens förnämsta saluplats.
Tillblivelsen av det nya torget i stadens södra del påbörjade dock en långsam
process som innebar en förändring av Stora Torgets karaktär. Det gick mot en mer
institutionell och offentlig karaktär, vilket skulle bli än tydligare i samband
med att Krokshallstorget skapades i början av 1930-talet. Från augusti år 1936
fick Södra Torget uppgift att vara värd åt den kommunala busstrafiken som växte
och utvecklades i snabb takt och den har bara växt och växt. |