Vid
1900-talets början tycks det ha varit vanligt att de flesta barnen i samhället
började på fabriken efter avslutad skolgång. De fick fråga sig för om det fanns
någon plats eller också kunde en förälder som arbetade på fabriken förmedla
arbete till sina barn. En äldre informant berättar att hon önskade bli
sjuksköterska eller lärarinna, men tvingades av sina föräldrar att börja på
fabriken: ”Man har ingen egen vilja... när en är äldst och flicka bland så många
barn, då vet en sin plats” Arbetstiden var som ovan nämnts lång. De flesta gick
hem och åt middag. Närvarokontrollen sköttes av skrivare på de olika
avdelningarna. Man skulle vara på sin plats och direktören och ingenjören gick
ofta runt i fabriken. Fackförening bildades inte förrän 1918. En äldre
rydboholmare uttrycker sig om detta: ”Det fick inte vara någon organisation.
Bolaget, direktören tyckte inte om det. Patron, som vi sa på den tiden, ville
inte ha det.”
Arbetarna förefaller dock inte ha varit helt maktlösa i förhållande till
ledningen, då denna var beroende av tillgång på inskolad och yrkeskunnig
arbetskraft. I en intervju 1953 berättade en då 88-årig man: ”En gång kom jag
ihop mig med arbetsledningen i fabriken, och då jag för min del inte skrädde
orden resulterade det hela i att jag blev avskedad. Patron Johannes Erikson var
emellertid rädd om sina rydboholmare och tyckte nog synd om mig, så han ville
att jag skulle börja igen. En morgon stod jag och arbetade i mitt trädgårdsland,
då patron kom. Jag såg honom och hörde också att han ropade på mig, men låtsades
om intet. På hans förargade rop tittade jag upp och gick fram till honom.
- Nu skall du komma ned i morgon bittida igen
Johan, sa han. - Jasså, men jag är ju avskedad, svarade jag sturskt.
Patron bara hostade till litet och tyckte att jag i alla fall skulle
komma ned morgonen därpå och så blev det också.”
Ett personligt, patriarkaliskt förhållande synes ha präglat
relationen mellan ledningen och de anställda. Således tilltalade
patron, som i exemplet ovan, de anställda med förnamn.
Ett ytterligare exempel på den patriarkaliska anda som rådde i
Rydboholm, speglar följande referat i Borås Tidning från disponenten
Johannes Eriksons 70-årsdag 1909: ”Under ett uppehåll i måltiden
(den i villan påbörjade supe'n för de inbjudna) anlände ett
storartat, på stationen samlat fackeltåg bestående av hundratals
arbetare från Rydboholm, Viskafors, Kinnaström och Svaneholm, med
Viskafors musikkår i spetsen. (Omedelbart efter musikkåren kom 'Nabba
Johan' bärande en vas med 70 röda rosor.) Fackeltåget uppställde sig
i halvkrets kring villans yttertrappa. Sedan musiken tystnat och en
sång utförts höll arbetarnas talesman ett formfulländat, hjärtevarmt
tal, i vilket han och arbetarnas vägnar till disp. Erikson frambar
uttrycken av deras oskrymtade tacksamhet, aktning och tillgivenhet,
prisade hans för orten och landet gagneliga livsgärning och vittnade
om, att deras hjärtas varma kärlek för en älskad husbonde icke
skulle vissna såsom tyvärr fallet bleve med de rosor, varmed han nu
hyllades. Nedkallande den högstes välsignelse över jubilaren
utbringade talaren för denne ett leve, som beledsagades av dånande
hurrarop.”
Intressant är här bl.a. att notera talarens användning av det
ålderdomligt och agrart förankrade uttrycket husbonde. Då såväl den
Eriksonska ägarfamiljen som troligen en stor de] av arbetarna hade
sin bakgrund i bondesamhället torde uttrycket dock ha varit
naturligt. |