En
disponentvilla i trä uppfördes 1873 invid landsvägen mellan Borås och Varberg på
en höjdsträckning ca 0,5 km norr om fabriksområdet. Detta hus brann dock då det
var inflyttningsklart. En ny villa uppfördes 1874-75 på samma plats, efter
ritningar av göteborgsarkitekten J. A. Westerberg. Den nya villan uppfördes i
hålstenstegel med en ljus, putsad fasad. Byggnaden fick en något asymmetrisk
utformning i enlighet med tidens villaideal. Genom att dra tillbaka fasadlivet
något på den nordöstra delen av huvudfasaden och låta en risalit skjuta fram
till vänster om mitten delade arkitekten upp fasaden. Entrén, prydd med fyra
halvkolonner och med en dubbeltrappa framför, förlades till den utskjutande
sidorisaliten. Denna markerades med hjälp av hörnkedjor och kröntes av en attika
med uppskjutande akroterieförsedd fronton. Husets bottenvåning var lätt
rusticerad med band av spritputs. Bottenvåningen och övervåningen åtskildes
genom en smal gesims. Den övre våningen var slätputsad, men under fönstren
fanns, liksom under bottenvåningens fönster, fönsterbröstningar. Fasaden
avslutades upptill av en kornisch. Det flacka valmade taket var plåtklätt.
Fasaden kan stilmässigt sägas vara utformade i en ganska återhållsam
nyrenässans. (Huset är idag rivet.)
Interiören präglades av funktionsuppdelning. Bottenvåningen upptogs av följande
rum: salong, förmak, växthus (orangeri), matsal, rökrum, vestibul och kök med
serveringsrum. Bottenvåningen var således inrättad för umgänge, måltider och
representation. I den övre våningen som hade en mer privat karaktär fanns ett
stort och ett litet gästrum, sängkammare, arbetsrum, skolrum,
husföreståndarinnans rum, fröknarnas rum, ungherrarnas rum och jungfrurnas rum.
Möbleringen präglades av tidens borgerliga inredningsideal med strävan efter
såväl representativitet som en ombonad atmosfär genom sin rikedom på föremål.
Salongens inredning 1903 kan här stå som exempel. Den bestod av följande
föremål: 1 hörnsoffa, 2 länstolar, 6 andra stolar, 1 konversationssoffa jämte 4
emmastolar, 1 förgylld soffa med taburett, 1 skåp, 1 puff, 5 piedestaler, 1
trymå, 1 fantasibord(?), 2 divanbord, 1 flygelpiano med bänk och nothylla, 1
gungstol, 1 Ijuskrona, 2 kandelabrar, 1 eldställ med tillbehör, 6 oljemålningar,
3 tavlor, 1 gobelängsvävnad, 1 lampa, 1 salongsur med 2 statyer, 2 urnor och
diverse andra prydnadssaker, 1 golvmatta, 1 divanmatta, 4 dukar, gardiner med
kornischer och portierer.
Måltidsmiljön präglades också av stor funktionsdifferentiering. Bland
måltids-utrustningen kan t.ex. nämnas: 1 kristallservis för 24 personer
bestående av dricksglas och 8 sorters vinglas, 1 sparrisfat, 2 champagnekannor,
1 äggkarott och 1 rädisställ. Denna rikedom på föremål kan ses som ett resultat
av industrialismens produktions möjligheter och de nya borgerliga skiktens
strävan att hävda sin nyvunna sociala prestige. De sanitära inrättningarna var
ganska enkla. Dricksvattnet fick bäras från en brunn medan övrigt vatten kom i
träledningar från en fördämning i skogen. Hushållet i disponentvillan var stort
och omfattade ett 20-tal personer. Johannes Erikson som lät bygga villan hade
tolv barn. Dessutom ingick i hushållet flera jungfrur, kusk, trädgårdsmästare,
informator, husföreståndarinna och någon gång även amma.
Disponentvillan omgavs av en vidsträckt
parkliknande trädgård, med stort växthus från vilket även såldes
grönsaker till det övriga samhället. Trädgården hade såväl en
representativ funktion uttryckt bl.a. i prydnadsrabatter med växter
i komplicerade mönster, som en nyttofunktion genom odling av
grönsaker. Den användes givetvis också för rekreation, så anlades
t.ex. redan på 1890-talet en tennisbana. Till disponentvillan hörde
också ett eget litet jordbruk med bl.a. fyra kor och ett trettiotal
hönor. Flyttningen av disponentbostaden från själva
produktionsområdet var en vanlig företeelse även på andra håll. Den
nya placeringen gav möjlighet till större avskildhet. Genom den
stora trädgården skapades en zon fri från bebyggelse runt huset.
Disponentbostaden kom dock även med sitt nya läge att inta en viktig
plats i samhället. Utanför trädgården passerade såväl järnvägen som
landsvägen mellan Boras och Varberg. Endast något hundratal meter
söder om huset kom järnvägsstationen att byggas 1880.
Livet i disponentvillan var främst inriktad på familjen. Ingen
kontorsverksamhet förekom där. Representation för affärsbekanta
skedde på hotell i Borås. Man umgicks framför allt med
familjekretsen och med en del kollegor från Borås, men ”det var
inget överdåd”. Disponentvillan användes inte för större fester för
de anställda, men som en informant uttrycker det ”en del
tjänstemannafruar hade den ynnesten att få gå till någon av de
högste ibland och det var väl särskilt omtyckt av dom som fick gå
och lite knasigt för dom som inte fick gå”. De flesta äldre
informanter hade dock besökt disponentvillan. Man hade sålt nässlor,
levererat ålar eller hälsat på jungfrurna som arbetade i hushållet.
”Fru Erikson kom ut pratade, hälsade och var vänlig och rar.”
Disponentvillans status markerades dels genom materialvalet, den
byggdes i tegel medan övriga bostäder var av trä, dels genom sin
Ijusa färg, som den delade med tjänstemannabostäderna, men skilde
den från de röda arbetarbostäderna. Den skilde sig också från de
flesta av de övriga bostäderna genom att vara arkitektritad och
utformad i den urbant och internationellt präglade
nyrenässansstilen. Med hjälp av den stora obebyggda parkzonen
framhävdes också byggnadens dignitet. Den arkitektoniska
utformningen och inredningen, liksom åtskillnaden av bostad och
produktion, kan ses som uttryck för urbana influenser, medan det
egna jordbruket kan uppfattas som ett uttryck för en traditionell
och pagan livsform. |