En
annan, besvärlig passage var mossen söder om Hillareds station. Här tvingades
man påla för att få fast underlag for banvallen. Trots detta sjönk hela
banunderbyggnaden och spåret på en 60 meter lång sträcka. I Borås Tidning den 11
augusti 1885 beskrivs malören så här:
"Orsaken till raset är den, att vid pålningen för banvallen blefvo pålarne blott
neddrifne
trettio fot i stället för femtio, då de skulle nått fast botten, och det felande
har nu af sig sje!ft sjunkit efter, så säges det." I själva verket sjönk spåret
så kraftigt att en 3,6 meter djup vattenpöl uppstod, där spåret förut legat. Det
gällde nu att snabbt reparera skadorna, eftersom järnvägen var planerad att
öppnas i september. Väldiga fyllnadsmassor kördes ut och vräktes ned i
vattenhålet och till sist verkade det som om banken hade satt sig till rätta.
Då sjönk banan återigen, denna gång 1,6 meter. Man hade nu hunnit fram till
mitten av september och det var bara att konstatera att invigningen skulle komma
att bli försenad.
Slutligen lyckades man komma tillrätta med den besvärliga mossen och det kunde
göras klart for besiktning.
Denna ägde rum i slutet av oktober och utfördes av major Atterbom,
kapten A. Djursson och maskiningenjör V. Klemming. Den 27 oktober 1885 kom så
kungl. Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens godkännande att Kindsbanan kunde öppnas
för trafik. Tillståndet föreskrev inte oväntat vissa försiktighetsåtgärder vid
passerandet av Kovrabanken. Tågen fick inte framföras med högre hastighet än 20
km/tim. och banan skulle avsynas av banvakt på denna punkt, innan något tåg fick
passera. Alla ansträngningar som gjorts för att få en järnväg till Svenljunga,
hade alltså slutligen krönts med framgång.
Banans längd, enligt koncessionen afsedd att
utgöra 37,750 kilometer, befinnes nu i stället uppgå till 38,020
kilometer, räknade från anknytningspunkten med Borås-Varbergs
järnvägs nedre station i Borås och till Svenljunga station vid
huvudspåret uppförda vagnstopparen. Detta konstaterade
besiktningskommittén, sammansatt av majo.r Atterbom, maskininspektör
Klemming och ingenjör Danielsson, när de slutbesiktigade Kinds
härads järnväg i oktober 1885. Protokollet säger vidare: "Å
Varberg-Boråsbanans station äro på Svenljungabanans bekostnad
utlagda 1 spår på övre och 1 spår på nedre, jämte några mindre
förändringar i de •äldre spårsystemen."
Stationsfrågan var besvärlig i Borås. Den första järnvägen i staden,
Borås-Herrljunga järnväg (BHJ), byggdes nämligen smalspårig 1,217
meter. Varberg-Borås järnväg (VBJ) var däremot normalspårig och
kunde inte ha samtrafik med genomgående vagnar till BHJ. Det
naturligaste hade varit att VBJ anslutit sig till BHJ station och
där anlagt lokstall, omlastningsskjul m.m. Utrymmet vid Borås
station, som var det officiella namnet på BHJ station, tillät inte
detta. Man fick istället lösa stationsfrågan på annat sätt. VBJ
byggde därför en rangerbangård med godsmagasin, lokstall och en
mindre träplattform för resenärer vid Karlsberg i Borås, sedermera
Borås Nedre. Alla persontåg och godsvagnar, vars last skulle lastas
om fortsatte till Borås Övre som stationen kom att kallas. Namnet
blev inte officiellt förrän år 1908.
Till denna stationsordning fick alltså Kinds härads järnväg anpassa
sig. Kindsbanans tåg gick också till och från Borås Övre, medan
godstrafiken sköttes vid Borås Nedre, där man också hade egen
kolgård. Något stationshus vid nedre stationen blev inte byggt
förrän år 1894 då Göteborg-Borås (GBJ) anslöts sig till nedre
stationen. Denna järnväg gick inte upp till övre stationen med sina
tåg och därför fick man behov av ett nytt stationshus för
persontrafiken. Kindsbanan anslöt sig till VBJ omedelbart norr om
nuvarande lokstallet i Borås, den fortsatte förbi Petersberg och
gick sedan i Spårgatan (nuvarande stadsmotorväg). Från huvudspåret
gick en del stickspår, den första växeln träffade man på redan vid
Petersberg, varifrån ett spår ledde till Helins destilleringsverk.
Ett annat spår ledde till Annebergs spinneri och bägge dessa
sidospår lades in år 1886. Efterträdaren Borås-Alvesta järnväg (BAJ)
behöll Kindsbanans spår som förbindelse till sin nyuppförda
revisionsverkstad Åhaga. Banan fortsatte sedan ut på nuvarande
Kråkeredsvägen, som är byggd på den gamla järnvägsbanken förbi
Transåssjöarna fram till Kråkereds hållplats, 6,2 km från Borås
nedre.
Del 3 kommer på fredag. |