Kinds Järnväg Del 3

Den tidigare landsvägen som ledde både till Ljushult och Kinnarumma gick ca 500 meter öster om nuvarande landsväg. I Kråkered fanns en banvakt som dessutom var hållplatsvakt. Till vaktstugan var byggd en enkel väntsal. Ett 40 m långt sidospår med två växlar fanns att ställa upp vagnar för lastning. Sidospåret byggdes år 1886 och efter Kråkered svängde banan av något mot sydost för att vid Hjortedal få en nästan rakt östlig riktning. Efter några djupa bergskärningar kom banan fram till Norlidens hållplats, 9 km från Borås nedre. Hållplatsen fanns inte med när banan invigdes utan kom till någon gång 1887-1889. Här uppfördes bara en enkel träplattform och ett sidospår byggdes. Även för Kindsbanan förhållanden torde platsen ha haft enbart lokal betydelse. Efter Norliden ledde banan ut på den höga banken över en dalgång, de s.k. Kovra bankar. På en hylla i berget fortsatte den sedan i nordöstlig riktning för att sedan åter svänga rakt öster ut.

Bildtext Kovraberg banvaktsstuga på 1890-talet
Strax innan banvallen lämnade Kovradalen passerade den Kovrabergs banvaktstuga som ännu finns kvar i oförändrat skick. Den ligger på en kulle ovanför banvallen, troligen var det denna banvakt som hade till uppgift att avpatrullera den besvärliga passagen genom Kovrabergen. I väg- och vattenbyggnadsstyrelsens resolution den 27 oktober 1885 stod nämligen om passagen i Kovrabergen att ”banbevakningen skulle åläggas skyldighet att omedelbart före hvarje tågs ankomst halva besigtigat banan jämte dess berg- och stendoseringar.” På särskilt postställe på var sida om Kovradalen skulle banvakten för lokföraren visa ”alltvälsignal” som tecken på att banan var besiktigad och kunde trafikeras utan risk. Signalen gavs genom att banvakten höll en signalflagga hoprullad vid högra sidan längs armen eller nattetid med handsignallyktans vita sken hållet stilla. En km från Kovrabergs banvaktstuga når man fram till Sävshult. Här låg en växel i huvudspåret, vilket ledde in till en lastplats. I avståndstabellen för Kindsbanan finns avståndet med för Sävshult, 13 km från Borås nedre men ingen prisuppgift för något biljettslag vilket tyder på att Sävshult bara fungerat som lastplats.
Ytterligare 1 km rakt söderut nådde banan Sävsjöns östra strand, denna plats har sedan gammalt gått under namnet ”Pumpen”, vilket har sin förklaring. Kindsbanan hade här en pumpstation för att förse loken med vatten. Från början var det meningen att vattentagningen skulle ha skett inne på Roppereds station, men för att ha säker vattentillgång placerade man elevatoranläggningen vid sjöstranden. Strax därefter kom man fram till Roppereds station, 15,4 km från Borås nedre. Landsvägen från Aplared till Roasjö korsar här den gamla banvallen i en lustig krumbukt. Innan järnvägen byggdes gick vägen rakt fram, vägkräken kom till för att undvika en kollision med järnvägens godsmagasin, som lades där den tidigare vägbanken gått fram. Major Atterbom i väg- och vattenbyggnadskåren skrev i sin rapport den 20 november 1884: ”Bangården vid Roppered har väl den olägenheten att vara förlagd i kurva med 3000 meters radie. Men då stationen ifråga är jämförelsevis obetydlig och för övrigt ingen bättre plats för densamma där i närheten finns, har jag godkänt den uppgjorda planen.”

Bildtext Nytorp banvaktsstuga omkring 1900. Banvakten är Frans Svärd (1855-1936)
I stationshuset fanns väntsal, expedition och två rum och kök som bostad åt stinsen. På stationsområdet fanns dessutom ett mindre fristående godsmagasin, ett avträde, ett uthus och en källare. Personplattformen av sten var 33 meter lång och lastkajen också den av sten var 12 meter lång. Det fanns tre växlar med ett 160 meter långt sidospår och ett stickspår, som var 45 meter långt. Den enda semaforen, en s.k. T-semafor stod mitt för stationshuset. I Roppered fanns också en mindre kolgård, där loken kunde fylla på sina förråd. Efter ytterligare ca 2 km korsade banan landsvägen mellan Borås och Sexdrega vid Nytorp. Här låg tredje banvaktstugan och den finns fortfarande kvar men har moderniserats. Strax bortom Nytorp passerade banan en plats, som kallas Balterna. Här korsas den gamla Kindsbanan av Borås-Alvesta järnväg, som går fram i en kraftig bergskärning under Kindsbanans nivå. Efter ytterligare 1 km passerar banan gården Öna, där en av se senast anställda banvakterna bodde. Järnvägen byggde ingen särskild vaktstuga åt honom utan han fick bo kvar i sitt eget hus.
Del 4 kommer på söndag

PDF-fil