Den
tidigare landsvägen som ledde både till Ljushult och Kinnarumma gick ca 500
meter öster om nuvarande landsväg. I Kråkered fanns en banvakt som dessutom var
hållplatsvakt. Till vaktstugan var byggd en enkel väntsal. Ett 40 m långt
sidospår med två växlar fanns att ställa upp vagnar för lastning. Sidospåret
byggdes år 1886 och efter Kråkered svängde banan av något mot sydost för att vid
Hjortedal få en nästan rakt östlig riktning. Efter några djupa bergskärningar
kom banan fram till Norlidens hållplats, 9 km från Borås nedre. Hållplatsen
fanns inte med när banan invigdes utan kom till någon gång 1887-1889. Här
uppfördes bara en enkel träplattform och ett sidospår byggdes. Även för
Kindsbanan förhållanden torde platsen ha haft enbart lokal betydelse. Efter
Norliden ledde banan ut på den höga banken över en dalgång, de s.k. Kovra
bankar. På en hylla i berget fortsatte den sedan i nordöstlig riktning för att
sedan åter svänga rakt öster ut.
Bildtext Kovraberg banvaktsstuga på 1890-talet
Strax innan banvallen lämnade Kovradalen passerade den Kovrabergs
banvaktstuga som ännu finns kvar i oförändrat skick. Den ligger på
en kulle ovanför banvallen, troligen var det denna banvakt som hade
till uppgift att avpatrullera den besvärliga passagen genom
Kovrabergen. I väg- och vattenbyggnadsstyrelsens resolution den 27
oktober 1885 stod nämligen om passagen i Kovrabergen att
”banbevakningen skulle åläggas skyldighet att omedelbart före hvarje
tågs ankomst halva besigtigat banan jämte dess berg- och
stendoseringar.” På särskilt postställe på var sida om Kovradalen
skulle banvakten för lokföraren visa ”alltvälsignal” som tecken på
att banan var besiktigad och kunde trafikeras utan risk. Signalen
gavs genom att banvakten höll en signalflagga hoprullad vid högra
sidan längs armen eller nattetid med handsignallyktans vita sken
hållet stilla. En km från Kovrabergs banvaktstuga når man fram till
Sävshult. Här låg en växel i huvudspåret, vilket ledde in till en
lastplats. I avståndstabellen för Kindsbanan finns avståndet med för
Sävshult, 13 km från Borås nedre men ingen prisuppgift för något
biljettslag vilket tyder på att Sävshult bara fungerat som
lastplats.
Ytterligare 1 km rakt söderut nådde banan Sävsjöns östra strand,
denna plats har sedan gammalt gått under namnet ”Pumpen”, vilket har
sin förklaring. Kindsbanan hade här en pumpstation för att förse
loken med vatten. Från början var det meningen att vattentagningen
skulle ha skett inne på Roppereds station, men för att ha säker
vattentillgång placerade man elevatoranläggningen vid sjöstranden.
Strax därefter kom man fram till Roppereds station, 15,4 km från
Borås nedre. Landsvägen från Aplared till Roasjö korsar här den
gamla banvallen i en lustig krumbukt. Innan järnvägen byggdes gick
vägen rakt fram, vägkräken kom till för att undvika en kollision med
järnvägens godsmagasin, som lades där den tidigare vägbanken gått
fram. Major Atterbom i väg- och vattenbyggnadskåren skrev i sin
rapport den 20 november 1884: ”Bangården vid Roppered har väl den
olägenheten att vara förlagd i kurva med 3000 meters radie. Men då
stationen ifråga är jämförelsevis obetydlig och för övrigt ingen
bättre plats för densamma där i närheten finns, har jag godkänt den
uppgjorda planen.”
Bildtext Nytorp banvaktsstuga omkring 1900.
Banvakten är Frans Svärd (1855-1936)
I stationshuset fanns väntsal, expedition och två rum och kök som
bostad åt stinsen. På stationsområdet fanns dessutom ett mindre
fristående godsmagasin, ett avträde, ett uthus och en källare.
Personplattformen av sten var 33 meter lång och lastkajen också den
av sten var 12 meter lång. Det fanns tre växlar med ett 160 meter
långt sidospår och ett stickspår, som var 45 meter långt. Den enda
semaforen, en s.k. T-semafor stod mitt för stationshuset. I Roppered
fanns också en mindre kolgård, där loken kunde fylla på sina förråd.
Efter ytterligare ca 2 km korsade banan landsvägen mellan Borås och
Sexdrega vid Nytorp. Här låg tredje banvaktstugan och den finns
fortfarande kvar men har moderniserats. Strax bortom Nytorp
passerade banan en plats, som kallas Balterna. Här korsas den gamla
Kindsbanan av Borås-Alvesta järnväg, som går fram i en kraftig
bergskärning under Kindsbanans nivå. Efter ytterligare 1 km passerar
banan gården Öna, där en av se senast anställda banvakterna bodde.
Järnvägen byggde ingen särskild vaktstuga åt honom utan han fick bo
kvar i sitt eget hus.
Del 4 kommer på söndag |