Kinds Järnväg Del 4
Exakt
22 km från Borås låg Hillareds ”gamla” station, slutavsyningsprotokollet
beskriver stationen så här: ”Stationshus inrymmande väntsal, damrum, expedition
samt 2 rum och kök för föreståndaren, ett mindre, fristående godsmagasin lika
med Roppereds, ett afträde, ett uthus, en källare, personplattform av sten 44
meter lång, lastkaj av sten 15 meter lång, 2 sidospår med 160 meter afstånd
mellan fripålarne å ena och 94 meter å det andra, 4 spårvexlar, en semafor.” Om
de ursprungliga optimistiska planerna hade realiserats kunde Hillareds ”gamla”
station ha blivit en betydande grenstation med trafik även till Månstad och
kanske ända bort till smålänska Taberg. Så blev det som bekant inte. Ungefär 1
km efter Hillareds gamla station når man fram till denna punkt, där spåret till
Hillareds ”nya” station ansluter. Härifrån går banan ännu idag på Kindsbanans
banvall ända till Svenljunga. Svenljunga har sedan gammalt varit den mest betydande platsen inom Kinds Härad, som där har sitt tingsställe. Vid årligen återkommande marknader och kreatursmöten råder här ett rörigt liv och uppgöres många affärer. Byn har läkare, sjukstuga, epidemisjukstuga och apotek, folkskola, bank, hotell och flera affärslokaler. Av industriella anläggningar fanns endast ett garveri, ett färgeri och ett sågverk. Vid de fall som Ätran bildar vid det nära intilliggande Svenljunga Kvarnar, finns en större fabriksbyggnad, ämnad till gummifabrik men någon fabrikation har ännu ej blivit av och byggnaden har fått stått öde i flera år. Svenljunga var Kinds härads järnvägs huvudstation. En ligt avsyningsmannen så stationen ut så här: ”Stationshus inrymmande på nedre botten 2 väntsalar, 1 expeditions-, 1 bagage- och 1 vikarierum samt 1 trappa upp 2 rum och kök för föreståndaren, ett godsmagasin med genomgående spår, ett afträde, en källare, ett lokomotivstall av sten. Alla stickspår på stationen avslutades med vagnstoppare av räls och buffersplankor.
Ursprungligen hade bestämts att Borås-Alvesta
Järnväg skulle vara färdig senast den 1 oktober 1901 men tidpunkten
flyttades fram till den 1 juli 1903. Så lång respittid hade alltså
Kindsbanan. Arbetena på BAJ drevs emellertid så raskt framåt att
banan blev klar redan i december 1902. Invigningen skedde den 23
december. I skuggan av de festligheterna inträffade samtidigt
landets första normalspåriga järnvägsnedläggelse. Kindsbanan
upphörde att finnas till. Kvar fanns bara den stympade biten
Hillared-Svenljunga, vilken därefter ingick |