Foto
Glenn Murberg 20120427
Nu
har vi hamnat utanför Borås, närmare bestämt vid Storsjön i Seglora
socken, Marks Härad. Här bodde och verkade människor under mer än
2000 år. Här fanns gårdar, torp, backstugor, kvarnar, ja till och
med en liten “industri”- kopparhammare och vadmalsstamp. Då var det
liv och rörelse. Idag hör man bara granarnas sus och bäckens
porlande. Varför utplånades allt detta? Det var ingen rik bygd.
Ingen kunde livnära sig på enbart jordbruket. Det var en skogsbygd.
Gårdarna häruppe ägdes av andra än brukarna, de arrenderades. Först
av släkten Cronhielm och sedan kom dessa gårdar under de förmögna
boråsfamiljernas jordförvärv såsom släkten Langlet, Hall, Graf,
Bäfverman, Tollstorp och Lindberg. Redan på 1700-talet blev kraven
på mer vattenkraft större och därför flyttades kopparhammaren och
senare vadmalsstampen ner till Viskan, till Småöjeström och
Hofforsen. Dödsstöten kom när vattenmagasinet Storsjön skapades i
början på 1900-talet.
Innan 1910 fanns i stället för Storsjön inte mindre än åtta små
sjöar, Skäggaredssjön, Hängsjön, Djupasjö, Hällingåssjön, Iglatjärn,
Madsjön, Mörkasjö och Yxasjön. Här låg utskogar och utmarker till
Självared, Skrapered, Lundsberg, Almhult och Hulu. Direktör Johannes
Eriksson, son till Sven Eriksson, som skapade den textila
storindustrin i Skrapered, förstod tidigt att Viskans vatten var
otillräckligt för Rydboholms AB:s kraftförsörjning. Under
torkperioder måste driften inskränkas och ibland stoppas helt. Han
bestämde sig för att skapa ett vattenmagasin och leda vattnet
därifrån till Viskan. Beslutet att genomföra projektet fattades vid
bolagstyrelsens sammanträde den 11 oktober 1905. Arbetet kom igång
1907.
Foto Glenn Murberg 20120811
Man förvärvade mark från ovan nämnda gårdar
och därmed också torp i området. Avsevärda arealer måste sättas
under vatten, två gårdar och flera torp. För att förbinda
vattenmagasinet med Viskan var man tvungen att spränga en tunnel.
Den gjordes 2,5 m bred och 2 m hög, längden 770 m. Den var länge
Nordens största vattentunnel. Den
blev färdig i november 1909 och tack vare riklig nederbörd var sjön
fylld redan i januari 1910. Magasinet har en yta på ca 150 ha och en
vattenvolym på 9 miljoner m3.
I januari 1912 hade Johannes Eriksson varit vid tunnelanläggningen.
På vägen tillbaka till Viskafors gick han på järnvägsspåret och
observerade inte att tåget kom. Han blev påkörd och dödad på den
järnväg han själv varit med om att projektera. Ett tragiskt slut för
en vad jag förstår omtyckt och duktig man. Så uppstod Storsjön, som
också kallas Johannes Erikssons sjö, Sven Eriksons sjö eller
Skäggaredsjön, och bygden kring de forna små vattnen var utplånad.
Idag syns inte många spår av att sjön är uppdämd. Det är en vacker
sjö med många öar och delvis lövklädda stränder. Tyvärr tappas den
hårt eftersom den idag utgör vattentäkt för Viskafors, Svaneholm,
Bogryd, Kinnarumma och Rydboholm. |