Av
kartor från de första århundradena efter stadens grundläggning framgår hur Borås
angjordes via tullarna. Landsvägarna från Göteborgs- och Bredaredshållen leddes
in över Västerbro och Stora Brogatan, som var enda vägen ut mot väster. Från
Fristad följde vägen nuvarande Bergslenagatan och Skaraborgsvägen söderut till
Österlånggatans norra ände. Söderifrån (Gånghester, Kråkered, Halmstad) kom man
in i staden vid Österlånggatans södra ände och från Ulricehamn gick vägen via
nuvarande Brämhultsvägen och Åsbogatan. 1887 års karta visar senare att
Ulricehamnsvägen byggts och anslutits till Österlånggatan vid nuvarande
Lidaholmsgatan. Alla transporter skedde med häst eller oxar och gick med dagens
mått mycket långsamt.
Järnvägarna spelade en nyckelroll i den snabba förändringen av transportväsendet
och samhället som helhet som skedde från mitten av 1 800-talet. Mellan 1846 och
1852 diskuterades olika alternativ att anlägga järnväg till Borås, bl.a.
planerades sträckningarna Göteborg - Borås - Jönköping och Borås - Varberg. Men
det kom att bli Herrljungabanan 1863, med anslutning till Västra Stambanan
mellan Göteborg och Stockholm, som blev Borås första järnvägsförbindelse. Först
1 880 öppnades järnvägen till Var berg, 1894 till Göteborg, 1902 till Alvesta
och så småningom 1917 till Ulricehamn. Den s.k. Kindsbanan till Svenljunga från
1 884 lades ned redan 1902 då Alvestabanan öppnades. De nya
järnvägskommunikationerna med framför allt hamnstäderna Varberg och Göteborg och
med stambanan via Herrljunga fick en helt avgörande betydelse för den
industriella utvecklingen i Borås. Transportkapaciteten ökade kraftigt och
enligt kalkyler från den tiden minskade kostnaden för järnvägstransporter till
mindre än en tiondel jämfört med landsvägstransporter. Stenkol, bomull och
maskiner transporterades till Borås och färdiga produkter därifrån. Många
industrier anlade stickspår, som möjliggjorde lastning och lossning inne på den
egna fastigheten. Närheten till järnvägen blev tillsammans med tillgång till
Viskans vatten ofta en avgörande faktor vid val av plats för nya
fabriksanläggningar. Än idag syns detta tydligt i staden. I norr vid Borås Övre
Station, vid Centralstationen utmed Magasinsgatan samt utmed Spårgatan
(nuvarande riksväg 40) är industrihistorien lätt läsbar. |