Bilden föreställer Österlånggatan mot söder 1882. 1860-talet utgör en gräns
mellan gammalt och nytt inom stadsstyrelsens former, inte bara i Borås utan i
hela riket. Den mest långtgående förändringen av samhällsorganisationen dateras
till 1866, då ståndsriksdagen ersattes med tvåkammarsystemet. Det var ett
viktigt steg mot en folkrepresentation värd namnet. En utvidgad lokal
bestämmanderätt bedömdes av samtida reformivrare som en viktig byggsten i denna
stora omdaning. 1862 års kommunalförordning var i betydande grad en bekräftelse
på förändringar, som i och för sig föranlett reformer redan tidigare. Till
exempel 1858, då alla näringsidkare och fastighetsägare i städerna oavsett
burskap och stånd fick representationsrätt i borgarståndet. Influenserna från
ett Europa i förändring var mycket tydliga. Nya lagar för det kommunala området
hade stiftats i flera länder. Med reformen 1862 kunde den gamla konflikten
mellan magistrat och borgerskap i rikets städer nå en lösning. Reformen tog
egentligen inte någon av de båda kombattanternas parti. Beslutanderätten över de
kommunala frågorna gavs i stället en ny institution, det vill säga i fallet med
städerna - stadsfullmäktige. Det innebar i förlängningen att de äldste formellt
och i huvudsak hade spelat ut sin roll. Genom 1862 års kommunalförordning gavs
städers invånare rätt att själva "vårda sina gemensamma ordnings- och
hushållningsangelägenheter". Undantag från denna regel var de fall då statlig
myndighet enligt gällande författningar ägde beslutanderätten. Makten över
vägvalen i landets städer överflyttades till det av stadsborna valda
stadsfullmäktige. Magistraten blev i samma process vingklippt och tilldelades en
i huvudsak överinseende roll. De viktiga uppgifter som kvarstod för denna gamla
stadsstyrelse var att fungera som domstol samt att vara statens lokala
representant. När sedan drätselkammarinstitutionen tillkom som formell
förvaltningsmyndighet 1864 förlorade magistraten merparten av det inflytande som
institutionen haft över de utpräglat kommunala frågorna.
Vid tiden för det förberedande arbetet med 1862 års kommunalreform fanns såväl
skillnader som likheter mellan stad och land. Gemensamt var bland annat
försörjningsproblemet. Folkökningen hade skapat betydande anledningar till
missnöje och påverkade i hög grad både samhällsdebatt och reformer. Kring
1800-talets mitt skedde flera förändringar som förebådade industrialismen.
Sammantaget ställde uppgången i det svenska näringslivet vid denna tid stora
krav på såväl städer som landsbygd. Den omvälvning av regelverken för handel och
näringar som genomfördes (1846 och 1864) kunde av tillskyndarna försvaras med de
framgångar som följt i ekonomiskt hänseende. En framgång som motiverade reformer
inom fler fält. Den ekonomiska liberalismens landvinningar gav näring åt en
reformering av det politiska livet. På motsvarande sätt som 1840-talets
undervisnings- och fattigvårdsreformer kan förklaras med den demografiska,
ekonomiska och sociala utvecklingen under århundradets inledning, kan flera steg
på vägen till 1862 års kommunalreform ses som sprungna ur de förra. Därtill, och
kanske viktigast, utvecklades kommunfrågan till "ett frontavsnitt i den
politiska maktkampen"
1 8 60-TA L E T S R Ö S T R ÄT T S R E G L E R
1862 års kommunalförordningar stipulerade att alla svenska medborgare, män som
kvinnor, som var skattepliktiga till kommunen, inte hade några skulder och som
inte förklarats omyndiga hade rösträtt till stadsfullmäktige. Skattepliktig var
den som hade en årlig inkomst av arbete eller kapital som uppgick till minst 400
kronor, eller den som ägde en fastighet vars värde uppskattades till minst 100
kronor. Inkomstgränsen höjdes 1883 till 500 kronor. Antalet röster räknades ut
olika i städer och på landsbygd. I städer gällde att alla som erlade minst en
riksdaler i bevillning fick rösta med en röst för varje erlagd riksdaler.
Därutöver fanns från början ett rösttak i städerna. Ingen kunde få fler röster
än vad som motsvarade 1/20 av stadens hela röstmassa. År 1869 sattes gränsen
till 1/50, dock fick ingen ha högre röstetal än det som motsvarade bevillningen
för 10 000 riksdalers inkomst av kapital eller arbete. Bevillningen var en
procent av inkomsten. På landsbygden påfördes innehavare av jordbruksfastighet
en röst per fem öres bevillning, övriga inkomsttagare en röst per tio öres
bevillning. Systemet kallades fyrkskala. Detta ändrades 1892, då
fyrktalssättningen gjordes direkt proportionell mot bevillningen. Dessa
röstbestämmelser bestod till 1909 då den fyrtiogradiga skalan infördes.
Samtidigt blev landstingsvalen direkta och proportionella. |