Bilden föreställer Rådhuset på 1870-talet.
Förordningen den 21 mars 1862 om kommunalstyrelse i stad innebar ytterligare
maktförskjutningar i stadens politiska liv. Med stöd av denna beslöt allmänna
rådstugan att från och med 1863 inrätta stadsfullmäktige. Med 1862 års
kommunallagar följde en ny gradering av den kommunala rösträtten efter
bevillningskronor i städerna. Det nära sambandet mellan ekonomisk bärkraft och
politiska rättigheter bestod även om delvis nya skikt stärkte sina positioner.
Första stadsfullmäktigevalet i Borås förrättades vid allmän rådstuga inför
magistraten den 5 december 1862. Som en effekt av röststyrkans nära koppling
till de röstberättigades ekonomiska ställning kunde denna variera mellan en röst
och mer än 200 röster. Intresset för detta första val i sitt slag var måttligt.
Endast cirka 15 procent av de röstberättigade deltog. Då det nyvalda fullmäktige
en månad senare sammanträdde för första gången valdes rektor Anders Gustav
Hollander till ordförande och kammarjunkaren Claes Stjernefeldt till vice
ordförande. Besättningen av dessa uppdrag kan ses som ett utslag av nya
överhetsskikts växande inflytande i staden. Det bör dock understrykas att av de
21 första stadsfullmäktige, som valdes i december 1862, hade en majoritet - 15
stycken – redan tidigare deltagit i den kommunala verksamheten i någon av
stadens tre viktiga styrelser (borgerskapets äldste, drätselkammaren och
fattigvårdsstyrelsen).
Borås första stadsfullmäktigeförsamling bestod av en samling medelålders män som
i de flesta fall hade erfarenhet av kommunal verksamhet, om än under andra
förhållanden. Den ledamot som erhöll flest röster var den 43-årige
skomakarmästaren Carl Johan Hedin, som hade erfarenheter från arbete i såväl
borgerskapets äldste som fattigvårdsstyrelsen. Han hade en ekonomisk
särställning bland stadens hantverkare, därom vittnar hans röststyrka..
Det lägsta röstetalet bland de valda var 7, det högsta 253. I medeltal hade
ledamöterna 48 röster. Medeltalet för de röstberättigade var 14 röster.
Stadsfullmäktigeledamöterna var således relativt förmögna, även i jämförelse med
den begränsade grupp stadsbor som hade rösträtt. Reglerna om
skattebetalningsförmåga och rösträtt innebar att även juridiska personer, till
exempel företag, ägde rätt att delta i kommunalvalen. Detsamma gäller faktiskt
mer välbärgade kvinnor. Medan den förra omständigheten hade betydelse för valens
utgång på flera håll, tycks denare i mindre grad ha inverkat på resultaten. På
ett allmänt plan var reglerna kring kvinnors deltagande i politiken utformade
som hinder. Kvinnor var inte valbara och huvudregeln var att de saknade
rösträtt. När kvinnor så småningom tog plats i den lokalpolitiska sfären
handlade det inledningsvis och i första hand om kvinnor från stadens överklass.
De många fabriksarbeterskorna förblev i detta som i andra sammanhang utestängda. |