Brolid vid gamla Göteborgsvägen

En gammal bild på Varbergsbanan, bilden är fotograferad från Särlabron strax efter Varbergsbanans tillkomst och till höger syns bebyggelsen på Brolid. Industrin till vänster är Manufaktur AB Svea, grundad 1902 och uppgick sedan i Kilsundskoncernen 1929. Det tog några år innan man kom igång med byggandet och man diskuterade andra järnvägsförslag. Bolagets första styrelse bestod av landshövding E. J. Sparre, landshövding F.W. Leijonacker, fabrikör Eric Andersson, direktör Joh. Erikson, bankdirektör A. D. Zweigbergk, possessionaten C. G Sandberg och handlare F. R Dyberg. Byggandet av banan började i september år 1877 och lämnades ut på entreprenad till Carl Jehander och som WBJ:s kontrollant utsågs ingenjör Johan G Danielsson.
Banan invigdes i november 1880 efter några decenniers diskussioner om olika planer. Redan 1879 kunde linjen användas för godstransport mellan Borås och Björketorp. För att sammanbinda den nya linjen med den smalspåriga Borås – Herrljunga järnväg (BHJ), byggde man en omlastningsstation vid Karlsberg strax utanför Borås centrum och 1930 förenades de båda bolagen till ett, med namnet Varberg – Borås – Herrljunga järnväg (VBHJ). Järnvägslinjen följer i stort sett Viskans dalgång och passerar 12 orter mellan Borås och Varberg. Järnvägen har varit nedläggningshotad under flera år men nu verkar det som att banan kommer att rustas upp och det är väl på tiden.
Nu för tiden är denna plats bebyggd av en massa industrier och är inte alls sig lik i dag. Det ser så lantligt ut på denna bild och järnvägen är omgiven av åkermark och staket.

PDF-fil