Hindås gamla järnvägsstation stod färdigt 1894 och den första föreståndaren
hette Carl-Gustaf Ericsson. Bangården på denna tid innefattade 3 rundspår om
331, 188 respektive 115 meter och ett stickspår om 62 meter. Två
mellanplattformar av trä hade en längd av 60 meter, en semafor fanns mitt för
stationshuset som till en början var av standardtyp klass 3 i likhet med
Mölnlycke med flera. År 1904 inredde man en andra klass väntsal i stationshuset
och år 1905 installerades förreglings- och säkerhetsanläggning. År 1906 vidgades
bangården och ”pedalskenor” inlades i de två yttre växlarna.
År 1907 gjorde en om- och tillbyggnad av stationshuset efter ett förslag av
arkitekt Yngve Rasmussen i Göteborg. Elektrisk belysning installerades och
träplattformen ersattes av grusfyllning mellan betongkanter med en längd av 50
meter.
Foto Glenn Murberg 20160622
Så här såg stationshuset ut år 2016 när jag
var och fotograferade det men det har gjorts en renovering av
byggnaden år 2017.
Gallerförsedda bommar sattes upp vid vägkorsningen vid vaktstugan
och en planskild korsning med vägport arrangerades för vägen till
turisthotellet. År 1913 arrangerades möjlighet till vattentagning
med elevator (ejektor med ånga från vissa lok) vid lastplatsen vid
Nedsjön. Man förlängde mellanplattformen med cirka 36 meter år 1920.
Man byggde om hela bangården år 1924-1925, andra tågspåret
utflyttades och förlängdes väster ut med en längd av 500 meter och
mellanplattformarna breddades. År 1949 utgjordes personalen av en
stationsmästare, en kontorist och fem stationskarlar en
personalstyrka på 7 man. Vagnslasttrafiken uppförde från och med den
31 maj 1964 och styckegodshanteringen från och med 22 maj 1977. Ett
nytt ställverk inkopplades den 10 juni 1983 och från och med den 27
september 1983 är stationen fjärrstyrd från Göteborg.
Man ser likheten mellan Hindås gamla station hur lik den är med
Rävlanda, Bollebygd och Sandareds järnvägsstation. Jag tycker själv
att den gamla stationen är vackrare än den ”nya” stationen men måste
säga att den stationen som blev efter om- och tillbyggnaden är lite
speciell. |