Hindås järnvägsstation

Hindås gamla järnvägsstation stod färdigt 1894 och den första föreståndaren hette Carl-Gustaf Ericsson. Bangården på denna tid innefattade 3 rundspår om 331, 188 respektive 115 meter och ett stickspår om 62 meter. Två mellanplattformar av trä hade en längd av 60 meter, en semafor fanns mitt för stationshuset som till en början var av standardtyp klass 3 i likhet med Mölnlycke med flera. År 1904 inredde man en andra klass väntsal i stationshuset och år 1905 installerades förreglings- och säkerhetsanläggning. År 1906 vidgades bangården och ”pedalskenor” inlades i de två yttre växlarna.
År 1907 gjorde en om- och tillbyggnad av stationshuset efter ett förslag av arkitekt Yngve Rasmussen i Göteborg. Elektrisk belysning installerades och träplattformen ersattes av grusfyllning mellan betongkanter med en längd av 50 meter.

Foto Glenn Murberg 20160622

Så här såg stationshuset ut år 2016 när jag var och fotograferade det men det har gjorts en renovering av byggnaden år 2017.
Gallerförsedda bommar sattes upp vid vägkorsningen vid vaktstugan och en planskild korsning med vägport arrangerades för vägen till turisthotellet. År 1913 arrangerades möjlighet till vattentagning med elevator (ejektor med ånga från vissa lok) vid lastplatsen vid Nedsjön. Man förlängde mellanplattformen med cirka 36 meter år 1920. Man byggde om hela bangården år 1924-1925, andra tågspåret utflyttades och förlängdes väster ut med en längd av 500 meter och mellanplattformarna breddades. År 1949 utgjordes personalen av en stationsmästare, en kontorist och fem stationskarlar en personalstyrka på 7 man. Vagnslasttrafiken uppförde från och med den 31 maj 1964 och styckegodshanteringen från och med 22 maj 1977. Ett nytt ställverk inkopplades den 10 juni 1983 och från och med den 27 september 1983 är stationen fjärrstyrd från Göteborg.
Man ser likheten mellan Hindås gamla station hur lik den är med Rävlanda, Bollebygd och Sandareds järnvägsstation. Jag tycker själv att den gamla stationen är vackrare än den ”nya” stationen men måste säga att den stationen som blev efter om- och tillbyggnaden är lite speciell.

PDF-fil