Tullenstugan Del 1 (2)

Den lilla charmiga stugan är återigen aktuell, för nu har man målat dörrarna och fönstren. Troligen kommer en renovering igång sommaren 2020 och det är verkligen på tiden. Denna stuga ska man spara på för den bär på så mycket historia. Jag har tidigare skrivit om Tullenstugan men eftersom den återigen är aktuell som kommer det lite mera fakta om byggnaden och dess tillkomst. Det skedde i samband med att vägen mellan från Bollebygd till Borås byggdes och den öppnades för allmän trafik år 1836 och Katrineberg (Granstull) gav 166 rdr 32 sk. Banco i månaden och nära 2.000 rdr om året, men denna inkomst var inte tillräcklig för att bolaget skulle kunna fullgöra sina förbindelser mot aktieägare och fodringsägare. Ett stadsanslag begärdes och beviljades den 9 november 1841 av Kungl. Maj:t, bestående av en summa på 6.000 rdr banco att utgå underåren 1841-1844. Tullplikten kunde ändå inte upphöra på flera år. Efter 20 år den 28 februari 1854 var vägbolagets skuld ännu 17.950 rdr banco och trots ännu ett stadsanslag på 10.000 rdr banco som beviljades den 6 mars 1856 var vägtullen kvar till 1872, sedan Kungl. Maj:t anslagit 10.000 riksdaler till inlösen av återstående aktier i det för vägomläggningen bildade bolaget. Den årliga frakten i början av 1850-talet uppgick till 100.800 skepppund, som är lika med 17.140 ton. Tullbommarna skulle vara likadan som den vid Landvetter med stolpar av ek samt husen skulle vara detsamma. Byggnaden byggdes av vinterhugget timmer och lämplig stenfot på den lägsta stället en ½ aln från jorden och under tak av god hårdbränt murtegel och dubbel brädbotten, samt innehålla stuga 9 alnar lång 10 alnar bred, förstuga 5 alnar lång och bred, kammare 6 alnar lång och 5 alnar bred och köket skulle vara 8 alnar lång 5 alnar bred samt skafferi av lika bredd och 3 alnar i längden avskild från köket med plankor eller tjocka bräder, samt att gavelrummet och vinden 6 alnar lång och lika bred.
Fortsättning följer…..

PDF-fil