Tullenstugan Del 1 (2)
Den
lilla charmiga stugan är återigen aktuell, för nu har man målat dörrarna och
fönstren. Troligen kommer en renovering igång sommaren 2020 och det är verkligen
på tiden. Denna stuga ska man spara på för den bär på så mycket historia. Jag
har tidigare skrivit om Tullenstugan men eftersom den återigen är aktuell som
kommer det lite mera fakta om byggnaden och dess tillkomst. Det skedde i samband
med att vägen mellan från Bollebygd till Borås byggdes och den öppnades för
allmän trafik år 1836 och Katrineberg (Granstull) gav 166 rdr 32 sk. Banco i
månaden och nära 2.000 rdr om året, men denna inkomst var inte tillräcklig för
att bolaget skulle kunna fullgöra sina förbindelser mot aktieägare och
fodringsägare. Ett stadsanslag begärdes och beviljades den 9 november 1841 av
Kungl. Maj:t, bestående av en summa på 6.000 rdr banco att utgå underåren
1841-1844. Tullplikten kunde ändå inte upphöra på flera år. Efter 20 år den 28
februari 1854 var vägbolagets skuld ännu 17.950 rdr banco och trots ännu ett
stadsanslag på 10.000 rdr banco som beviljades den 6 mars 1856 var vägtullen
kvar till 1872, sedan Kungl. Maj:t anslagit 10.000 riksdaler till inlösen av
återstående aktier i det för vägomläggningen bildade bolaget. Den årliga frakten
i början av 1850-talet uppgick till 100.800 skepppund, som är lika med 17.140
ton. Tullbommarna skulle vara likadan som den vid Landvetter med stolpar av ek
samt husen skulle vara detsamma. Byggnaden byggdes av vinterhugget timmer och
lämplig stenfot på den lägsta stället en ½ aln från jorden och under tak av god
hårdbränt murtegel och dubbel brädbotten, samt innehålla stuga 9 alnar lång 10
alnar bred, förstuga 5 alnar lång och bred, kammare 6 alnar lång och 5 alnar
bred och köket skulle vara 8 alnar lång 5 alnar bred samt skafferi av lika bredd
och 3 alnar i längden avskild från köket med plankor eller tjocka bräder, samt
att gavelrummet och vinden 6 alnar lång och lika bred. |