Borås nedre från bangården

En gammal bild av Borås nedre bangård från år 1900. Här finns det ingen centralbro som förstör den vackra vyn av Borås Central och längst bort är Carolikyrkan med sitt spirande torn som når ovanför Krokshallsberget. Redan på denna tid så satte man staket vid järnvägen och det är något som har kommit tillbaka igen, fast ett trästaket är mycket vackrare än vad de staket som de har satt upp i dag. Mitt i bild finns den vackra järnvägsstation som vi ska vara stolta över och som man inte har renoverat sönder. Borås Järnvägstation som bland annat trafiken Älvsborgsbanan, kust till kusttågen och Viskadalsbanan trafikerar. Stationen ligger strax utanför den äldsta stadskärnan och huvudingången vetter mot en öppen plats som i dag kallas för Resecentrum. Väster om stationen ligger före detta lokstallarna som syns till höger på bilden. År 2001 blev stationen byggnadsminne och år 2018 gjorde man den senaste renoveringen av stationen och det var ett riktigt hantverk med nysmidda takspiror och specialtillverkade tegelstenar murade av en influgen engelsk expert. Stationen öppnade år 1894 men första järnvägsstationen var Borås Övre.
Borås första järnvägsförbindelse var en bibana till västra stambanan, den norrgående Borås-Herrljunga järnväg. Borås järnväg som den hette från början och invigdes den 30 juli 1863 i närvaro av Karl XV. Stationsbyggnaden ritades av Adrian C Peterson och det var samma person som ritade Borås nedre station tillsammans med sin son Carl Crispin. Stationen användes under ett sekel och år 1968 stannade sista tåget vid övre stationen. Stationsområdet hade som mest sex växlingsspår och ca 350 meter norr om stationen fanns en vändskiva på sex meter framför ett rundstall med plats för fem lok. Stationshuset som var i trä, som efter år 1894 kallades för Borås Öfwre finns ännu välbevarat.

PDF-fil