Den
stora och sista järnvägsdelen från Borås var banan till Alvesta. (BAJ) och man
invigde sträckan år 1902. Det var ett antal broar och tunnlar som man skulle
bygga och spränga och det tog sin lilla tid med de verktyg som de hade då på
denna tid. Det var säkert många arbetare som jobbade med detta och bara att få
denna bro på plats var nog ett mödosamt arbete. Här är man klar med bron över
Viskan vid Druvefors och Gässlösavägen är i underkanten av bilden. Här utför man
ett belastningstest med två ånglok samt en fullastad järnvägsvagn med räls och
det ser ut som att allt håller. Bilden fotograferades år 1901.
Borås-Alvesta Järnväg var det ursprungliga namnet på järnvägen och banan är 149
km lång och var den sist öppnade delen av förbindelsen tvärs över Götaland
mellan Göteborg och Karlskrona/Kalmar som i dag utgör Kust till kustbanan. Den
öppnades den 23 december 1902, (alltså nästan på dagen för 117 år sedan) och
snart i bruk för genomgående trafik Göteborg-Alvesta-Kalmar. Samarbete om
trafiken och gemensam förvaltning med banan Göteborg-Borås skedde genom GBAJ,
Göteborg-Borås-Alvesta.
Göteborg hade sedan år 1894 haft järnväg till Borås (GBJ). En fortsättning mot
Småland skulle ge Göteborg ett större handelsområde. Styrelsemedlemmar för den
nya järnvägen från Göteborg var Theodor Mannheimer som var bankdirektör och
August Wijkander som var professor. Från Borås var det Alfred Sandwall som var
fabrikör och till vd och byggnadschef utsågs löjtnanten C G Springchorn.
Söder om Borås fanns redan Kinds härads järnväg eller Kindsbanan till
Svenljunga. Koncessionen för Borås–Alvesta-banan innehöll att Kindsbanan skulle
hållas skadeslös, vilket ordnades genom att BAJ köpte Kindsbanan, som sedan revs
och därmed ersattes av den nya banan. Kvar av Kindsbanan blev Hillared–Svenjunga
som en sidobana, som också förlängdes till Axelfors (1904) vid Falkenbergs
järnväg. Hillared–Alvesta byggdes på entreprenad av Carl Jehander. Stationshusen
längs banan uppfördes i trä med många snickeridetaljer. Flera av dem finns kvar.
Stationshuset i Hjortsberga brann 1904, och ersattes av ett nytt i sten. Av
persontågen i början av 1900-talet var "Smålandsexpressen" snabbast. GBAJ
satsade tidigt på reklam för persontrafiken, bland annat till rekreationsorten
Hestra. 1904 utgav bolaget en resebeskrivning: En färd med Göteborg-Borås och
Borås-Alfvesta järnvägar med bilder, en kartsektion över linjen och även en
utvikbar höjdprofil. Järnvägen övergick i statlig ägo 1 juli 1940. Den
elektrifierades 1962 varigenom direkttågen Göteborg till Kalmar/Karlskrona kunde
köra genomgående utan lokbyten i Borås respektive Alvesta. För järnvägslinjens
vidare utveckling se Kust till kust-banan. |