Sparsörs järnvägsstation ligger cirka 9,3 km frän Borås Övre station. Sparsör
tillhörde de lastningsplatser vid vilka enligt år 1878 års ombyggnadsförslag
sidospår och lastbrygga skulle ”omläggas”. När man gjorde besiktningen år 1878
fanns en vaktkur och rundspår med 76 meter ”hindersfri” längd. År 1901 anslogs
1625 kr till att bygga en väntstuga och samma år att utöka sidospåret med 58
meter. År 1904 inrättades en postanstalt i Sparsör men inte i stationshuset utan
i en annan byggnad i närheten. I fall tåget inte skulle stanna för passagerare
fick inte något extra uppehåll göras för postutväxlingen utan den skulle klaras
av medans tåget passerade i sakta fart. Då gällde det att man hade ordningen på
all post och det skulle ske medans tåget rullade i sakta fart.
1909 byggde man ut väntstugan med en banvaktstuga och även ett uthus uppfördes
och ett godsmagasin tillkom år 1916 samt ett stickspår för 4-6 vagnar. Alla
byggnader och även järnvägsspåren var belägna öster om huvudspåret. År 1920
tillbyggdes boningshuset för 2000 kronor och enligt inventeringen år 1930 hade
stationshuset på första våning en väntsal, expedition samt en bostad om 1 rum
och kök. Man har jämfört godsmagasinet och det var ungefär i samma storlek som
Skogsryds, sedan fanns det två uthus och vågutrustning. Rundspåret anges att
vara 138 meter och själva stickspåret var cirka 50 meter. Mellanplattformen var
gjord i trä och 69 m lång och lastkajen var byggd av sten 37 meter lång. De två
ljussignalerna var placerade långt utanför växlarna i den norra kurvan strax
söder om bron över Viskan och den södra i trädgården till banvaktstugan vid
Annero.
Jag vet inte exakt var denna station låg i Sparsör men har mina teorier att den
kan ha legat vid järnvägsövergången vid Annerovägen och Sparsörsvägen men är
inte riktigt säker, kanske du som läsare kanske kan upplysa mig om detta. |