En
gammal vy över sista delen av Magasinsgatan och båda järnvägsspåren, närmast är
Göteborgsbanan och bortanför är Herrljungabanan. Herrljungabanan är Borås första
järnväg och invigdes i juli 1863 och sträckan var cirka 42 kilometer och var
smalspårig men byggdes om till normalspårig järnväg år 1898. I början var namnet
Borås Järnväg (BJ), men det ändrades år 1874 då Bergslagens järnvägar bildades
och använde samma initialer. År 1930 skedde en sammanslagning med Varberg-Borås
Järnväg (WBJ) och namnet blev så Varberg-Borås- Herrljunga Järnväg (VBHJ).
Göteborgsbanan som är närmast i bild byggdes från våren 1892 till hösten 1894
och invigdes den 15 december 1894 och namnet var Göteborg-Borås Järnväg (GBJ)
Båda av Borås kyrkor syns i bilden den närmsta Caroli som är Borås äldsta
byggnad och hör ser man hur skorstenarna röker svart rök från fabrikerna. Mitt i
bild låg färgeriet Swartz som grudades av Daniel Swartz år 1824 och han avled
1839 och då tog hans änka över färgeriet. Sedan blev färgeriet Linds färgeri som
sedan flyttade ut till Sven Eriksons gamla fabrik i Rydboholm. Nu i dag finns
det bara en parkeringsplats här och om jag inte missminner mig så revs detta
färgeri på 1990-talet. Till höger ser vi Borås Wäveri som tidigare hette
Wiskaholm och det är lite rivet och ombyggt och sedan blev det att man byggde en
kontorbyggnad som följer Viskans väg. Borås Wäfveri hade även till vänster i
bild och utanför bild låg även Bwabs ångcentral som försåg sina fabriker med
ånga. I dag är den tomten fortfarande obebyggd och konstigt att man inte har
fått för sig att bygga några höghus på dessa tomma tomter men troligen är
tomterna fulla av gifter efter textilindustrin som huserade på dessa tomter. Men
just nu fungerar de som parkeringsplatser men det är väl bara en tidfråga innan
man bygger på dessa tomter. |