Magasinsgatan

En gammal vy över sista delen av Magasinsgatan och båda järnvägsspåren, närmast är Göteborgsbanan och bortanför är Herrljungabanan. Herrljungabanan är Borås första järnväg och invigdes i juli 1863 och sträckan var cirka 42 kilometer och var smalspårig men byggdes om till normalspårig järnväg år 1898. I början var namnet Borås Järnväg (BJ), men det ändrades år 1874 då Bergslagens järnvägar bildades och använde samma initialer. År 1930 skedde en sammanslagning med Varberg-Borås Järnväg (WBJ) och namnet blev så Varberg-Borås- Herrljunga Järnväg (VBHJ). Göteborgsbanan som är närmast i bild byggdes från våren 1892 till hösten 1894 och invigdes den 15 december 1894 och namnet var Göteborg-Borås Järnväg (GBJ)
Båda av Borås kyrkor syns i bilden den närmsta Caroli som är Borås äldsta byggnad och hör ser man hur skorstenarna röker svart rök från fabrikerna. Mitt i bild låg färgeriet Swartz som grudades av Daniel Swartz år 1824 och han avled 1839 och då tog hans änka över färgeriet. Sedan blev färgeriet Linds färgeri som sedan flyttade ut till Sven Eriksons gamla fabrik i Rydboholm. Nu i dag finns det bara en parkeringsplats här och om jag inte missminner mig så revs detta färgeri på 1990-talet. Till höger ser vi Borås Wäveri som tidigare hette Wiskaholm och det är lite rivet och ombyggt och sedan blev det att man byggde en kontorbyggnad som följer Viskans väg. Borås Wäfveri hade även till vänster i bild och utanför bild låg även Bwabs ångcentral som försåg sina fabriker med ånga. I dag är den tomten fortfarande obebyggd och konstigt att man inte har fått för sig att bygga några höghus på dessa tomma tomter men troligen är tomterna fulla av gifter efter textilindustrin som huserade på dessa tomter. Men just nu fungerar de som parkeringsplatser men det är väl bara en tidfråga innan man bygger på dessa tomter.

PDF-fil