Foto
Glenn Murberg 20130831
År 2013 den 31 augusti firade järnvägen mellan Borås och Herrljunga 150 år och
då passade jag att fotografera det mäktiga ångloket när det stannade vid Ljungs
Station. Ångloket har numret B 1037 och var en av det vanligaste lok typen i
Sverige. Längden är 19 meter och 49 cm och väger hela 116,5 ton och kan köra i
en hastighet upp till 90 km/t, kolförrådet rymde cirka 6 ton och vattenförrådet
cirka 20 kbm. Just detta ånglok byggdes år 1910 i Motala och är en svensk
konstruktion. När Sverige elektrifierades blev dessa ångloken överflödiga för
järnvägen men Försvarsmakten hade behov för dom. I händelse av krig så skulle
ångloken sparas undan på strategiska ställen och vara redo för att tas i bruk
och på ett par timmar skulle det vara möjligt att ta fram loken och sätta dom i
drift. B 1037 var ett var de sista loken som hämtades från sitt beredskapsförråd
och Bergslagens järnvägssällskap hämtade loket 2008 i Sandträsk utanför Boden.
Foto Glenn Murberg 20130831
Här var det ett möte mellan ångloket och dagens tåg vid Ljungs
Station. Banans längd är 42 km och utmed banan ligger följande
stationer Fristad, Borgstena och Ljung men tåget stannar även i
Mollaryd och Torpåkra än så länge. I Torpåkra var min mammas morbror
stins och den byggnaden finns kvar än i dag. Den ursprungliga
järnvägen hade den ovanliga spårvidden 1217 mm som kallades för
smalspårig efter landshövdingen greve Sparre. Han ville vara sparsam
och genomdrev en smalare spårvidd än ursprungligen var tänkt. Redan
före år 1900 breddades banan och blev normalspårig och år 1940 blev
banan statlig som förut hade drivits av ett privat bolag.
Foto Glenn Murberg 20130831
Det är mäktiga krafter när man ska få upp farten med detta 116 ton
tunga ånglok. Det fanns flera anhalter efter banan bland annat
Sjöbo, Långesten, Öresjö, Skogsryds restaurang, Skogsryd, Frufällan,
Sparsör, Skalle och Brobacken. Sedan fanns det många banvaktstugor
efter spåret och bland annat strax efter Fristads station finns det
en banvaktstuga som i dag är en privatbostad. Nu på senare tid har
jag blivit intresserad av järnvägen också och har tänkt försöka att
fotografera järnvägssträckan Borås-Herrljunga och få med alla
stationer, banvaktstugor och även de platser som det har funnits
byggnader som tillhörde banan. |