Nybroplan, troligen på 1930-talet och järnvägsbron som tillhör Herrljungabanan.
Till vänder i bild är Wennerstens fabriker som senare ingick i Borås Wäfveri.
Inom Borås stad hade vid 1800-talets mitt, färgerierna bildat det viktigaste
industriella inslaget. De stora eldsvådorna hade visserligen förstört flertalet
av de gamla färgerierna, men nya byggdes och blomstrade under nya ledare. Bland
förgrundsfigurerna på detta område må främst nämnas Jakob Hedenlund och Carl
Gustaf Rydin samt något senare Svante A. Wennersten, vars rörelse fortsattes av
Johan Fredrik Wennersten och dennes söner J. Gottfrid och Axel Vennersten, av
vilka den senare, född 1863, som sedan blev riksmarskalk ; 1915 sålde han
företaget till Borås Wäfveri AB.
Borås Wäfveri AB., som genom nyssnämnda köp av Vennerstens fabrik och förvärven
av Bäckska färgeriet 1901, Kungsfors Spinneri AB. 1914 och Norrby Spinneri AB.
1918 genomgått en karakteristisk, vertikal utveckling, har ett aktiekapital av
11.860.000 kr. Bolagets verkställande direktör, den sjunde sedan företagets
grundande 1869 och ordförande i dess styrelse är sedan 1901 Axel Bergengren,
född 1874. Han efterträdde sin fader, Axel Bergengren s:r, född 1839, död 1901,
som varit bolagets chef åren 1889-1901. Borås Wäfveri var väl den största inom
textil i Borås på sin storhetstid som senare gjorde ett platt fall kan man säga.
Men åter till Nybroplan en mycket ren och snygg plan som bland annat hade en
liten droskstation som syns vid bilarna. I dag är det bara en trottoar,
cykelbana och en smal gata och det går inte längre att köra under järnvägsbron.
Jag tycker det är trevligt med sådana här öppna ytor som dessutom är är belagd
med gatsten som det mesta gatorna i Borås är än i dag. |