Foto
Glenn Murberg 20171013
Här kommer del två av Torpåkra station, det är lite av samma text som jag skrev
2017 men kompletterar med lite interiörbilder. Inför bolagsstämman år 1868 kom
det in ett brev till styrelsen från Mollas sockenmän med en begäran, att bolaget
skulle anlägga en mindre station på Säryds ägor. Styrelsen beslutade tillät att
låta uppföra en mindre station vid Torpåkra men på de sökandes bekostnad. Det
skulle bli en mindre väntstuga med plattform för högst 700 kr under
förutsättning att fri mark ställdes till förfogande. Bilden är fotograferad
1954. År 1905/06 flyttades banvaktstugan från Säryd till Torpåkra.
Foto Glenn Murberg 20200909
Här är väntsalen och i dörren har det kommit
och gått väldigt mycket människor. I Torpåkra fanns det inte bara
station utan det fanns hela två lanthandlare och ett mejeri.
I maj år 1903 kom det in en ansökan om ett stickspår behövdes för
virkestransporter från Tämta och svaret man fick var att inte
anlägga ett stickspår. I januari år 1905 kom nästa framställan om
ett stickspår och trafikchefen fick uppdraget att göra en utredning,
i början av maj hade han kommit fram till ett kostnadsförslag på
8354 kr för 63 meter spår inklusive banvaktstuga samt expedition i
väntstugan. Den 11 oktober gick styrelsen med på att spåret skulle
kunna få bli ett rundspår men de ville fortfarande bestämma vilka
tåg som skulle stanna.
Foto Glenn Murberg 20200909
Här står stationsskylten med namnet Torpåkra och även den är
välbevarad. Enligt finns det en massa saker som finns sparade i
stationen. Vore kul att se denna skylt på väggen sedan, och joppas
på en varsam renovering av stationen både in- och utvändigt.
Vid ett styrelsesammanträde den 26 mars 1926 behandlandes en
framställning om att Torpåkra hållplats skulle förändras till
station. Vid nästa möte den 4 juni 1926 togs ett beslut om att bygga
till byggnaden för 8000 kr. Vid inventeringslistan från 1930 visar:
i första våning fanns det väntsal, expedition och bostad om 1 rum
och kök och på andra våningen ett bostadsrum och vind. Övriga
byggnader var ett uthus samt en godsbod på 44 kvm med en 700 kg
decimalvåg. Alla husen var uppförda av trä med tak av papp, dessutom
fanns en jordtäkt stenkällare. Plattformen var 47 meter lång och var
av trä med grusfyllning och den 20 meter långa lastkajen av sten,
rundspåret måtte 108 meter. Signal- och säkerhetsutrustning var av
samma utförande som i Mollaryd.
Till sist vill jag tacka Chinaski Nymark att jag fick komma in i
stationshuset och fotodokumentera och tackar för en trevlig
pratstund och jag håller tummarna att Torpåkra vinner tävlingen.
Glöm inte att rösta på rödfärgspriset och här är länken:
https://rodfargspriset.se/folkets-rodfargspris/torpakra-station/. |