Sparsör station

Sparsör Station
Tidigt i år skrev jag om denna station och att en finns kvar är helt fantastisk så det får bli en lite repris med lite andra bilder. Sparsör tillhörde de lastningsplatser vilka enligt 1878 års ombyggnadsförslag sidospår och lastbrygga skulle läggas om. År 1901 anslogs 1625 kr till att bygga en väntstuga och samma år att utöka sidospåret med 58 meter, väntstugan är den vi se på bilden. År 1904 inrättades en postanstalt i Sparsör men inte i stationshuset utan i en annan byggnad i närheten. I fall tåget inte skulle stanna för passagerare fick inte något extra uppehåll göras för postutväxlingen utan den skulle klaras av medans tåget passerade i sakta fart. Då gällde det att man hade ordningen på all post och det skulle ske medans tåget rullade i sakta fart.

1909 byggde man ut väntstugan med en banvaktstuga och även ett uthus uppfördes och ett godsmagasin tillkom år 1916 samt ett stickspår för 4-6 vagnar. Alla byggnader och även järnvägsspåren var belägna öster om huvudspåret. År 1920 tillbyggdes boningshuset för 2000 kronor och enligt inventeringen år 1930 hade stationshuset på första våning en väntsal, expedition samt en bostad om 1 rum och kök. Man har jämfört godsmagasinet och det var ungefär i samma storlek som Skogsryds, sedan fanns det två uthus och vågutrustning. Rundspåret anges att vara 138 meter och själva stickspåret var cirka 50 meter. Mellanplattformen var gjord i trä och 69 m lång och lastkajen var byggd av sten 37 meter lång. De två ljussignalerna var placerade långt utanför växlarna i den norra kurvan strax söder om bron över Viskan och den södra i trädgården till banvaktstugan vid Annero.

Foto Glenn Murberg 20200909
Så här ser den gamla väntstugan och banvaktstugan den 9 september 2020 och den är absolut toppskick och det tycker jag är bra att man bevara dessa gamla stugor efter järnvägen. Även godsmagasinet finns bevarat och det ligger till höger om byggnaden.
Jag har skrivit ganska mycket om Torpåkra station det senaste och det var bland annat på grund av att Torpåkra var i final i Rödfärgspriset och till slut så tog Torpåkra hem vinsten. Det var Torpåkra väl värt och jag kommer vid ett senare blogginlägg visa hur det blev med den nya färgen på stationen. Det finns mycket planer för den lilla stationen efter Herrljungabanan och det ska bli intressant och se hur det blir när renoveringen är färdig.

PDF-fil