Foto Glenn Murberg
Jag fortsätter på samma spår som igår, jag är
som sagt på semester och närmare bestämt i Ockelbo. I dag gjorde jag
en dagstur till Järdraås som ligger ca 2 mil från Ockelbo. Där
tänkte jag att jag skulle fotografera museijärnvägen men sprang på
två fantastiska byggnader. Jädraås bruk anlades 1857 av ägaren till
Ockelboverken, Joh. Alb. Salomon Åberg. Ockelboverken hade grundats
på 1670-talet och järnhanteringen bedrevs på flera platser. 1857
lades hyttan vid Åbron ned och en ny uppfördes 1856–1857 vid Jädraås,
vilket låg närmare gruvorna i Vintjärn samt hade god tillgång till
vattenkraft. Transportmöjligheterna mellan gruvor och bruk
förbättrades i slutet av 1800-talet genom utbyggnaden av
Dala-Ockelbo-Norrsundets järnväg (DONJ). Jädraås kom att bli
järnvägens administrativa centrum med reparationsverkstäder,
snickeriverkstad, målarverkstad, lokstallar och ett förhållandevis
stort stationshus. Det var rent nöje att gå runt att titta på denna
fabriksbyggnad.
Foto Glenn Murberg
Den andra byggnaden som jag hittade nästan ett stenkast ifrån Hyttan
var den smedja. Smedjan här i Jädraås uppfördes under åren 1904 –
1905 och en av orsakerna var att smedjan i Brattfors inte hann med
att förädla det tackjärn som kom ifrån Hällevik och Jädraås. Det var
fantastisk gå där och studera och mycket har tyvärr rasat ner men
det verkar som man kommer att rädda denna smedja och bevara denna
till eftervärlden. Det är något som man skulle ha tänkt på i
Sjuhäradsbygden, att bevara gamla industrier. Visst finns det många
gamla industribyggnader kvar men många är ju borta sedan länge.
Foto Glenn Murberg
Här kommer lokstallarna i Jädraås som jag egentligen åkte för att
fotografera. Järnvägen började byggas 1874 av Ockelboverken för att
ersatte hästdragna foror mellan gruvan vid Vintjärn och masugnen i
Jädraås. Den första delsträckan var 11,4 kilometer mellan Vintjärn
övre och Lilla Björnmossen, Vintjärn – Lilla Björnmossens Järnväg (WBJ),
som fick koncession 1874 och bygget startade samma år. Sträckan
öppnades för intern godstrafik 1876 och allmän godstrafik 1877.
Nästa koncession erhölls 1876 för Lilla Björnmossen – Tallås Järnväg
(BTJ) och banan började byggas 1877. Den öppnades för intern
godstrafik 1880 och allmän godstrafik 1884. Här omlastades
järnmalmen till hästfora för transport till masugnen i Åmot innan
den upphörde 1887. Nästa och sista delen byggd av Ockelboverken var
Tallås – Jädraås Järnväg (TJJ) som fick koncession 1880. Intern
godstrafik började 1881 och den öppnades för allmän godstrafik 1884.
Den sammanhängande järnvägen förband nu gruvorna i Vintjärn med
masugnen i Jädraås.
Av den smalspåriga banan återstår sex kilometer mellan Jädraås och
Tallås i Gästrikeskogarna, vilka används som museibana med
ångloksdragna tåg under namnet Jädraås-Tallås Järnväg. De sex
östligaste kilometrarna som 1971 breddades till normalspår och fick
en ny anslutning till Ostkustbanan finns kvar mellan Hamrångefjärden
och Norrsundet. Jag kommer ihåg att jag har åkt denna bana men det
är säkert 50 år sedan och det var ett nöje att uppleva allt detta
igen. Hoppas att ni gillar dessa ”semesterinläggen” trots att det
inte handlar om Borås. Utan jag vill dela med mig av det som jag
fotograferar och i de miljöer som jag trivs i. |