Svaneholms galoschfabrik Del 2 (2)
Men nu började svårigheterna med att få
lämpliga driftsledare. Som förut nämnts avled Gunnerud plötsligt år
1893 23/6. Hans efterträdare Holdorf måste såsom olämplig efter
några månader i oktober 1893 lämna tjänsten. Innan Julius Balla från
Riga i oktober år 1894 tillträdde ledarplatsen förestods driften ett
år av den nu till ganska hög ålder den tekniske ledaren på Rydboholm
Gustav Jagenburg, som, hur ej i egentlig mening fackman, skötte
befattningen med stor skicklighet. Under år 1894 led fabriken
betydande förluster på grund av prisfall på galoscher, i såväl Norge
som Sverige. I Norge nedsatte Stortinget tullen å galoscher från 90
till 60 öre per kg. Styrelsen måste då med motsvarande belopp 30 öre
sänka sitt pris i Norge. I Sverige, där visserligen icke någon
ändring gjordes i tullsatserna, nedsattes i handeln ändock priset på
utländska (ryska) galoscher och styrelsen måste för att icke
prisgiva hela marknaden åt de ryska galoscherna, följa med för att
icke förlora sin kundkrets, som redan var ganska stor. Man hade till och med egen lådtillverkning till galoscherna, lite skillnad mot var det är i dag. De flesta boråsare vet att det blev tillverkning av däck i denna fabrik och i dag är det väl mera som ett företagshotell och förvaring av husvagnar.
Så här ser den äldsta byggnaden av
fabriksanläggningen och det ser lite roligt att ser när man bygger
över Viskan. Tyvärr är byggnaden är ganska så dåligt skick när jag
fotograferade bilden och det är säkert 5-6 år sedan och jag har inte
varit där sedan dess. Är du nyfiken att se mera av
fabriksanläggningen som den såg ut när jag var och fotograferade
den, det finns lite bilder invändigt i den gamla byggnaden så kan du
se den här. |