Järnvägen Borås - Herrljunga

Järnvägen Borås - Herrljunga vid nuvarande Knalleland, bilden är fotograferad år 1945. Borås–Herrljunga Järnväg (BHJ) invigdes i juli 1863. Sträckan var cirka 42 kilometer och hade ursprungligen spårvidden 1 217 millimeter. Banan byggdes om till normalspår (1 435 millimeter) år 1898. I början var namnet Borås Järnväg (BJ), men det ändrades 1874 då Bergslagernas Järnvägar bildades och använde samma initialer. 1930 skedde en sammanläggning med Varberg–Borås Järnväg (WBJ) och namnet blev då Varberg–Borås–Herrljunga Järnväg (VBHJ). Nu i sommar har man gjort ett spårbyte med slipers och det var verkligen intressant att se hur det gick till. Men åter till bilden, jag funderar på just denna förstärkning man har gjort vid rälsen. Kan det vara när man gjorde gångtunneln under järnvägen? Till höger bakom träden ligger Folkungagatan och till vänster syns den forna bebyggelsen i nuvarande Knalleland.
Vid byggnaden på vänster sida av järnvägsspåren är väl där som dagens hållplats ligger för järnvägen i dag. Jag minns att på höger sida av järnvägen fanns det typ en koloniodling men vet ej om den finns kvar i dag. Jag är uppväxt vid Sagavallen och var ofta här nere vid järnvägen och nuvarande Knalleland men de husen på som syns på bilden var borta då när jag växte upp. Så en fråga till er läsare är det någon som har egentagna bilder på de hus som låg i nuvarande Knalleland samt de byggnader som låg på vägen ner mot gångtunneln från Sagagatan. Har du sådana bilder liggandes så vore jag tacksam om jag kunde få långa dessa och skanna av, hör av dig på gamlaboras@murberg.se. Sedan låg en byggnad precis där som Folkungagatan börjar, precis i kurvan på vänster sida, det är en byggnad som jag söker historia och fakta om. Vet du något om denna byggnad så skicka ett mail.

PDF-fil