Försvunna milstenen i Sparsör Del 1(2)
Bilden visar en milsten utmed den gamla landsvägen utanför Fristad. Lösningen
blev milstolpar, något som funnits i Europa under Romartiden och därefter i
Danmark under 1500-talet. Vanligen sattes en större stolpe upp vid varje hel
mil, och mindre stolpar som markerade halva och fjärdedels mil. På sina håll
sattes två trästolpar upp på helmilplats, en på var sida av vägen. Det är då
svensk gammal mil som avses, vilket motsvarade 18 000 alnar, alltså cirka 10 688
meter. Syftet med milstolparna var att få tillförlitliga underlag för beräkning
av reseersättningar. Därför måste vägarnas mätning utgå från Stockholms slott,
utan avseende på länsgränser och residensstäder. Denna princip tillämpades dock
inte förrän från 1690-talet, vilket skapade viss förvirring.
Denna milsten står i Borgstena mitt emot
bensinstationen. Milstolparna var till en början oftast av trä.
Stolpar i sten förekom redan på 1600-talet, men var dyra att resa,
och kostnaderna gjorde att de blev ganska få, trots att de krävde
betydligt mindre underhåll. Först omkring 1750 börjar stenar bli
vanligare. I samband med gjutteknikens utveckling under 1800-talet
kom milstolpar i järn att bli ett alternativ som var billigare än
stenarna men ändå krävde ganska lite underhåll, och under
1800-talets andra hälft dominerar de helt bland milstolparna. Genom
den nya Väglagen 1891 (som trädde i kraft 1895) upphörde
föreskrifterna om milstolpars uppsättande. På 1870-talet infördes
den nuvarande millängden 1 mil = 10 kilometer. Således var
milstolparna en företeelse som infördes (1649) och avfördes (1891),
alltså vid båda tillfällena i samband med förändringar av Sveriges
gällande mil-längd. På olika håll sattes det upp Nymilstolpar och
Kilometerstolpar genom vägdistriktens försorg, men det kom aldrig
att bli konsekvent och allmänt rådande. |