Den representativt utformade västfasaden på byggnaden är skifferplattor i
sockelvåningen och en tydligt markerad huvudentré i den nordvästra hörnet.
Entrédörrarna är utbytta mot aluminiumdörrar men i övrigt är entrén i princip
oförändrad interiört sedan 1940-talet. Västfasaden lider dock mycket svårt av
Östvästledens betongkonstruktion som passerar på knappt 1 meters avstånd i höjd
med den andra våningen.
Den befintliga byggnaden har kvar sin ursprungliga karaktär och står i stort
oförändrad sedan uppförandet. Endast en mindre tillbyggnad som fungerar som ny
huvudentré samt en ny lastbrygga med tillhörande skärmtak har tillkommit.
Kompletteringen gjordes 1991. De nya delarna har ett formspråk som tydligt
avslöjar deras ursprung vilket är positivt, dock kan den ljusgröna
färgsättningen på taken diskuteras. Två mindre och lägre delar som tillhörde
fabriksanläggningen har rivits. Den revs första i samband med att Östvästleden
drogs fram i byggnadens omedelbara närhet i början av 1970-talet, den andra
något senare i slutet på 1980-talet. Några av grundstenarna till den senast
rivna byggnaden finns kvar i den befintliga byggnadens betongsockel mot norr och
avslöjar exakt var byggnaden låg. Stilmässigt kan byggnaden hänföras till en sen
och något uppmjukad funktionalistisk tradition. Vid framtida förändringar är det
är viktigt att skillnaden mellan tegelfasader och de putsade fasader bibehålls.
Byggnaden är viktig för kontinuiteten i industriområdet kring Östvästleden
eftersom den fungerar som representant för den stora expansionsperioden inom
konfektionsindustrin på 1940-talet.
Tyvärr så blev alla dessa byggnader utmed stadsmotorvägen blev förvanskade men
vägbana alldeles intill husväggarna. Synd att man valde just denna väg det hade
varit mysigt att haft kvar Spårgatan som den en gång var. Jag fick aldrig
uppleva detta och se spårgatan men jag hörde min far berätta om den och likaså
alla bilder som man har sett.
Jag sitter och funderar hur tankarna gick när man tog beslutet att dra fram
vägen här och inte utanför staden där en motorväg hör hemma. Det hade varit
roligt att veta varför det blev just detta beslut.
Här på denna parkering planerar man på att
bygga en matvaruaffär och då försvinner både en massa
parkeringsplatser och väggmålningen. |