Rydboholmsbolaget Del 2 (2)
Ett tryckeri för tryckning av tyg inrättades 1853 i det gamla väveriet i Rydboholm. Ett nytt väveri uppfördes i Viskafors, vilket togs i bruk 1856. Produktionen var där inriktad pa tillverkning av mollskinn. I Rydboholm uppfördes 1853-54 ett nytt blekeri, medan däremot vävningen här lades ned helt 1858. Den kvarvarande personalen i Rydboholm, sysselsatt i färgeri, blekeri och tryckeri, utgjordes av ett 70 tal personer. Under 1860-talet drabbades företaget av stor brist på bomull till följd av det amerikanska inbördeskriget. Personalen fick inskränkas och en del arbetare fick hjälp att emigrera till Amerika. År 1866 övergick företaget till att bli familjebolag, efter att grundaren Sven Erikson avlidit. Vid 1860-talets slut utgjordes fabriksanläggningarna i Rydboholm huvudsakligen av en 1864 uppförd tryckeribyggnad av sten med tak av vitrioldränkt spån, en därmed samman-hängande färgeribyggnad av sten med tegeltak, en magasins- och laboratoriebyggnad, ett torkhus av sten och trä med tegeltak beläget på Viskans västra sida samt en blekeribyggnad i en våning på Viskans sydöstra sida. Blekeriet drevs med vattenhjul medan tryckeri och färgerimaskiner fick kraft från en turbin. Lokalerna uppvärmdes med ånga i rör.
År
1873 drabbades tryckeriet och delar av färgeriet av eldsvåda varför
en ny tryckeribyggnad fick uppföras. Blekeriet tillbyggdes 1876 i
korsvirke. Vattenhjulet ersattes här vid med en turbin. För att
trygga en kontinuerlig försörjning med bomullsgarn startades ett
spinneri i Viskafors 1879. Företaget blev härigenom helintegrerat.
Under 1870- och 80-talen ökade produktionen. Ökad konkurrens och
större krav på omväxling från konsumenterna ledde till en
diversifiering av produktionen, med nya märken och vävnadstyper.
Fortfarande spelade dock standardtillverkningen av mollskinn,
korderoj och senare även manchester en central roll. Förändringar i
konjunkturerna speglades i efterfrågan på mollskinn etc. som
användes för arbetskläder, vilka särskilt efterfrågades under
högkonjunkturer, såsom på 1870- och 90-talen då stora
anläggningsarbeten som t.ex. järnvägs-byggen startades. |